گام جدی ستاد بازآفرینی شهری برای ساماندهی بافت های فرسوده و حاشیه نشینی

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران/یزد مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد تبدیل بزرگراه نطنز - انار به آزادراه که قرار است در مدت سه سال با مشارکت بخش خصوصی اجرایی شود و همچنین تلاش برای ساماندهی بافت های فرسوده شهری و مناطق حاشیه نشین استان از طریق ستاد بازآفرینی شهری را از مهمترین اقدامات و دستاوردهای یک سال گذشته این اداره کل ذکر کرد.

گام جدی ستاد بازآفرینی شهری برای ساماندهی بافت های فرسوده و حاشیه نشینی

محمدرضا نقصان محمدی در حاشیه بازدید از دفتر خبرنگاران، در گفت وگویی تفصیلی با اشاره پیگیری اقدامات مدیران قبلی راه و شهرسازی و آغاز برخی طرح های جدید که می تواند در آینده استان تأثیرگذار باشد، به عنوان عمده فعالیت های در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان طی یکسال گذشته، اظهار کرد: البته اجرای طرح های بزرگ با هدف ماندگاری زیاد در اولویت اجرایی این اداره کل واقع شده است.

وی با بیان این که طرح دو بانده کردن یزد- بافق یکی از این طرح های مهم و بزرگ است، گفت: باتوجه به اقدامات اجرا شده در دوره های گذشته، تسریع ادامه این طرح در دستور کار قرار گرفته و تا انتها دی ماه، نزدیک به 15 کیلومتر از فاز انتهای طرح به بهره برداری می رسد.

نقصان محمدی همچنین طرح دو بانده کردن محور یزد- طبس را دومین طرح اولویت دار اداره کل راه و شهرسازی خواند و بیان نمود: بخش های کوهستانی این طرح نیز به عملیات آسفالت رسیده و طبق برنامه ریزی های اجرا شده به زودی بخش های بعدی این محور که طریق الرضا(ع) نام گرفته است، آغاز می شود.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی یزد از پیگیری عملیات اجرایی طرح ندوشن- ورزنه نیز خبر داد و گفت: با توافقاتی که اجرا شده است، اجرای عملیات پل سازی و ابنیه این محور به زودی آغاز می شود.

اجرای عملیات آزادراه نطنز - انار در مدت سه سال

این مقام مسئول در ادامه ایجاد تقاطع غیر همسطح ورودی مهریز در محور جاده سنتو با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد تومان را از دیگر اقدامات اجرا شده در این اداره کل برشمرد و شرح داد: این طرح با پیشرفت فیزیکی بیش از 90 درصد، آماده بهره برداری است.

وی اجرای عملیات راه کویری مروست- ابرکوه به طول 63 کیلومتر را از دیگر اقدامات راهسازی استان خواند و اظهار کرد: این طرح که در حال حاضر زیر بار ترافیک رفته، هنوز به طور رسمی افتتاح نشده است.

نقصان محمدی یکی از بزرگترین دستاوردهای اداره کل راه و شهرسازی یزد در طول مدیریت یک سال گذشته خود را پیگیری موضوع تبدیل بزرگراه به آزادراه جهت نطنز- انار ذکر کرد و گفت: خوشبختانه این پیگیری ها بالاخره به بار نشست و قرار است که با مشارکت بخش خصوصی این طرح که 380 کیلومتر طول دارد در چهار قطعه به مرحله اجرا درآید.

وی با بیان این که سه قطعه از عملیات آزاد راه نطنز- انار در استان یزد واقع شده است، اظهار کرد: این سه قطعه جهتهای نایین- اردکان، اردکان- مهریز و مهریز- انار را شامل می شود.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به این که اجرای طرح تبدیل بزرگراه به آزادراه نطنز- انار سه سال برآورد شده است، ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح تردد در این جهت با ایمنی بیشتر برای مردم استان فراهم شود.

آماده سازی شبکه ریلی برای راه اندازی قطار حومه ای

نقصان محمدی طرح دو خطه کردن راه آهن بافق- زرین شهر را از دیگر طرح های در دستور کار استان در بخش ریلی ذکر و گفت: شبکه ریلی استان یکی از مهمترین خطوط باری و مسافری کشور محسوب می شود که تا به امروز بیش از 60 درصد این طرح در استان اجرا شده و امیدواریم بتوانیم نهایتاً تا هفته دولت سال آینده این مهم را به بهره برداری کامل برسانیم.

وی انتقال قطارهای باری شبکه ریلی داخل شهر یزد به بیرون از شهر را از دیگر برنامه های در دستور کار این حوزه بیان نمود و افزود: اجرای طرح رفت و آمد قطارهای باری به محدود خارج از شهر یزد، آرامش شهر را چند برابر کرده و استان را برای اجرای طرح بزرگ قطار حومه ای شهری آماده می کند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد در مورد جهت قطار حومه شهری در یزد گفت: طبق پیش بینی اولیه، جهت عقدا تا مهریز به عنوان جهت اولیه قطار حومه ای شهری در نظر گرفته شده است.

نقصان محمدی در بخش دیگری از سخنان خود بحث توسعه فرودگاه یزد را از دیگر اقدامات در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان یزد برشمرد و تاکید کرد: فرودگاه یزد به دلیل موقعیت خاص اقتصادی و گردشگری شهر یزد و دیگر شهرهای استان، یکی از ورودی های حساس و موثر در راستای جذب گردشگران خارجی و داخلی است.

وی گفت: در اولین قدم برای توسعه فرودگاه شهید صدوقی یزد، پیگیری های مطلوبی به لحاظ ارتقای امکانات پروازی و ارائه خدمات رفاهی و همچنین به لحاظ توسعه کالبدی اجرا شده است.

سکونت یک پنجم مردم استان در بافت های فرسوده

نقصان محمدی یکی دیگر از برنامه های در دستور کار این اداره کل را پرداختن به موضوع رفع مشکل بافت های فرسوده استان بیان و اظهار داشت: طبق آمار و ارقام به دست آمده، بیش از 20 درصد شهرهای استان دارای بافت فرسوده شهری هستند.

وی با اشاره به این که بیش از 200 هزار نفر یعنی یک پنجم جمعیت بالغ بر یک میلیون نفری استان در بافت های فرسوده شهری ساکن هستند، اظهار کرد: ارائه خدمات به بافت های فرسوده و مناطق حاشیه نشینی از دغدغه های جدی اداره کل راه و شهرسازی استان است که در همین رابطه نیز ستاد بازآفرینی شهری در استان شکل گرفته است.

این مسئول تدوین برنامه های منسجم و راهبردی در راستای ساماندهی مناطق حاشیه نشین شهری و بافت های فرسوده را از جمله وظایف تعیین شده برای این ستاد ذکر کرد.

وی در ادامه وجود نگاه انسان محور را از جمله ویژگی های برنامه های ساماندهی بافت های فرسوده در استان دانست و بیان نمود: نگاه غلبه انسان بر ماشین، یکی از مهمترین اهداف طرح های ساماندهی ستاد بازآفرینی شهری در یزد است.

لزوم ترویج نگرش های درون گرا در حوزه ساخت مسکن

نقصان محمدی هدایت متقاضیان ساخت مسکن به سمت زمین های داخل شهر را از دیگر رسالت های ستاد بازآفرینی شهری دانست و شرح داد: متاسفانه در حال حاضر ارائه خدمات شهری در یزد که شهری متخلخل و با پراکندگی جمعیتی کمتر از 40 نفر است، با مسائل عدیده ای روبرو است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان در همین رابطه از انعقاد تفاهم نامه ای چند جانبه بین سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت مادر تخصصی بهسازی بافت های هدف، استانداری یزد و خیرین مسکن ساز، با هدف ایجاد واحدهای جدید مسکونی در محل بافت های فرسوده شهری خبر داد و این اقدام را به عنوان اولین گام جدی ستاد بازآفرینی شهری در راستای ساماندهی بافت های فرسوده شهری و مناطق حاشیه نشین در استان خواند که می تواند منجر به آغاز تغییر نگرش های برون گرا به درون گرا در حوزه ساخت مسکن باشد.

وی تجربه تغییر و تداوم را از جمله ضرورت های اجرایی در راستای ترویج یک سری فرهنگ های سازنده در استان دانست و گفت: فرهنگ های خوب باید تدوام و فرهنگ های نامطلوب باید به نحوه احسن تغییر کند.

اصلاح طرح تفصیلی پنج شهر استان با شرح خدماتی جدید

این مقام مسئول پیگیری طرح های جامع و تفصیلی شهرستان های استان را از دیگر اقدامات جدی و در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی یزد بیان نمود و ادامه داد: بعد از پیگیری های اجرا شده، طرح جامع تفصیلی شهرهای اردکان، احمدآباد، ندوشن، ابرکوه و مهریز به انتها رسیدند.

وی شرح داد: طبق برنامه ریزی های اجرا شده در نظر داریم که طرح جامع تفصیلی پنج شهر اردکان، میبد، ابرکوه، بافق و یزد با شرح خدمات جدید، بررسی و اصلاحیه های لازم انجام شود.

مدیر کل راه و شهرسازی یزد در بخش دیگری از سخنان خود حوزه املاک را از دیگر حوزه های تابعه این اداره کل دانست و گفت: یکی از بزرگترین سرمایه های هر شهر و منطقه، املاک آن است که حراست از آنها وظیفه اداره کل راه و شهرسازی در هر شهر و استانی است.

نقصان محمدی حفاظت از املاک و اراضی دولتی و واگذاری آنها به صورت صحیح به بخش هایی که نیاز دارند را دو وظیفه این اداره کل در حوزه املاک بیان نمود و افزود: به همین دلیل نیز یگان حفاظت از املاک و اراضی دولتی به منظور حراست از املاک برای اولین بار در استان یزد راه اندزای شده است.

وی در ادامه با بیان این که در 9 ماه ابتدایی امسال بیش از 70 میلیارد تومان از اراضی ملی در استان یزد رفع تصرف شده است، اظهار کرد: ما در اداره کل راه و شهرسازی اعتقاد داریم که عطش دریافت زمین نباید در استان ترویج داده شود.

این مقام مسئول با تأکید بر این موضوع که زمین باید به صورت متمرکز واگذار شود، گفت: یکی از اشکالات شهر یزد واگذاری زمین های بزرگ در حوزه های مختلف است.

مدیر کل راه و شهرسازی اهتمام به موضوع پهنه بندی در استان را ضروری خواند و بیان نمود: علاوه بر بحث صرفه جویی در آب و حراست از منابع آبی که در استان کویری یزد از اهمیت بالایی برخوردار است، بحث حراست از خاک هم باید بین اقشار مختلف جامعه نهادینه شود.

وی در ادامه با اشاره به این که پنج پهنه زمین با هدف واگذاری به واحدهای متقاضی در سطح استان تعیین شده است، گفت: ایجاد متمرکز واحدهای خدماتی، نقش مهمی در تسریع فرایند ارائه خدمت ایفا می کند.

تشکیل معاونت حمل و نقل در اداره کل راه و شهرسازی استان

نقصان محمدی در بخش دیگری از سخنانش یاداور شد: اخیراً براساس سیاست های ابلاغی وزارت راه و شهرسازی، مأموریت های راهداری این اداره کل منتقل و تحت عنوان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد با شرح فعالیتی تعیین و منسجم آغاز شده است.

وی بحث ایمنی راه ها را از جمله مهمترین رسالت های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بیان نمود و ادامه داد: بر اساس سیاست های اصلاح ساختار وزارت راه و شهرسازی پیش بینی می شود که در آینده ای نزدیک معاونت حمل و نقل در اداره کل راه و شهرسازی یزد تشکیل شود.

این مقام مسئول گفت: هماهنگی بین بخش های مختلف حوزه حمل و نقلی استان نظیر راه آهن، هواپیمایی، اداره کل راهداری، آزمایشگاه مکانیک خاک، هواشناسی و شرکت ساخت و مجری طرح را، از جمله وظایف معاونت حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی است.

مدیرکل راه و شهرسازی یزد پیگیری اولویت های حمل و نقل استان را از دیگر رسالت های معاونت حمل و نقل این اداره کل دانست و بیان نمود: برقراری ارتباط بین حمل و نقل درون شهری و برون شهری ضروری است.

وی با بیان این که در برنامه ریزی های راهبردی برای مجموعه های مختلف به دو نگرش کلان و خرد نیاز است، اظهار کرد: نگرش کلان باید به سمت طرح های بزرگ و نگرش های خرد باید به سمت امور جاری هدایت شود.

نقصان محمدی در انتها با اشاره به این که ماندگاری و زیبایی دو نتیجه حاصل از اهمیت و فعالیت در سایه دو نگرش کلان و خرد است، گفت: ارتقای انگیزه، به روز کردن آموزش و چیدمان صحیح پرسنل از دیگر ضرورت های رسیدن به اهداف عالیه در حوزه های مختلف دستگاه های اجرایی، نظارتی و مدیریتی است.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 37398

به "گام جدی ستاد بازآفرینی شهری برای ساماندهی بافت های فرسوده و حاشیه نشینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام جدی ستاد بازآفرینی شهری برای ساماندهی بافت های فرسوده و حاشیه نشینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید