تقاضا به بازار ارز برگشت

به گزارش مهسان بلاگ، نرخ ارز به ویژه دلار و یورو طی معاملات روز جاری به دور از انجام معاملات صوری روند صعودی به خود گرفته و هر دلار آمریکا 10 هزار و 750 تومان معامله شد.

تقاضا به بازار ارز برگشت

به گزارش خبرنگاران، بازار ارز و سکه طی معاملات روز جاری نوسانات بسیاری را به خود دیده و نرخ دلار حدود 200 تومان افزایش قیمت داشته است.

در بدو ورود به بازار صداهای همیشگی دلار دلار به گوش می رسد، صداهایی که به دور از معاملات صوری به دنبال مشتری واقعی هستند، اما مردم از ترس آنکه سرمایه خود را برای دلار تقلبی هزینه ننمایند، آنچنان علاقه ای به خرید از دلالان ندارند.

با کمی فاصله از میدان فردوسی در خیابان فردوسی، دلالان با تغییر زاویه تابش خورشید جای خود را تغییر می دهند و بسیاری از دلالان راه پاساژ تازه تاسیس خیابان فردوسی را در پیش می گیرند تا از گرمای هوا در امان باشند و به معاملات صوری خود در هوای خنک بپردازند.

در میان این بی حالی بازار دلالان، برخی به دنبال خرید یورو هستند که با استناد به پرس و جوهای دلالان به نظر می رسد اسکناس یورو در دست دلالان بسیار کم است، دلالان ارزش هر یورو آمریکا را 12 هزار و 550 تا 12 هزار و 600 تومان اعلام می نمایند و این در حالی است که برخی از صرافی ها با وجود آنکه علاقه ای به انجام معامله ندارند ارزش هر یورو اروپا را 12 هزار و 360 تا 12 هزار و 260 تومان اعلام نموده اند.

با گذر از جلوی واحدهای صرافی وابسته به بانک ها، خاموشی تابلو اعلام نرخ و تاریکی نسبی این واحدها نشان از آن دارد که صرافی های وابسته به بانک ها تمایلی به خرید و فروش ارز ندارند و در انتظار آینده به سر می برند. در کنار صرافی بانک ها، صرافی های رسمی خرید و فروش خود را محدود به عرضه ارز به مسافران و افراد خانه دار تا سقف معینی نموده اند.

این شرایط در حالی ادامه دارد که روند رو به رشد نرخ دلار و یورو متوقف نگردیده و از سوی دیگر، دلالان و بسیاری از صرافی ها روی خوشی به بازار سکه نشان نمی دهند، طی معاملات روز جاری هر قطعه سکه تمام طرح جدید سه میلیون و 950 هزار، نیم سکه یک میلیون و 800 هزار، ربع سکه 950 هزار و سکه یک گرمی 500 هزار تومان ارزش گذاری گردیده و این در حالی است که هر گرم طلای خام 18 عیار 299 هزار تا 300 هزار تومان قیمت گذاری گردیده است.

یکی از صرافان در رابطه با دلیل رشد قابل توجه ارز در معاملات روزجاری به خبرنگاران، گفت: در روزهای گذشته بازار دبی و ترکیه در تعطیلات عید قربان به سر می برد که با گشایش این دو بازار و انجام معاملات ارزی در روزجاری نرخ ارز قیمت بیشتری را برای خود انتخاب نموده و از سوی دیگر بار روانی نزدیکی به اعمال تحریم های جدید آمریکا از دیگر عوامل گرانی دلار است.

وی تاکید نمود: مسافران برای تامین ارز سفر و افراد خانه دار برای حفظ ارزش سرمایه خود در روزهای اخیر به بازار رجوع نموده اند و بازار روزجاری ارز از این قاعده مستثنی نیست.

میدان سکه خیابان منوچهری که زمانی پاتوق دلالان بود، در حال حاضر تنهاترین روز خود را پشت سر می گذارد و خبری از دلالان نیست و تنها در نزدیکی این میدان افراد به عرضه اسکناس نو و تا نخورده می پردازند، اسکناسی که در چند روز اخیر از سوی بانک مرکزی برای نزدیکی به ایام عید غدیر عرضه گردیده که تا حدودی قیمت اسکناس نو 500 و هزار تومانی را کاهش داده است.

در هفته گذشته هر بسته صدتایی اسکناس 500 تومانی به قیمت 85 هزار تومان عرضه می شد که در حال حاضر این مبلغ به حدود 70 هزار تومان کاهش یافته است و هر بسته صدتایی اسکناس هزار تومانی به قیمت 120 هزار تومان به فروش می رسد.

نکته قابل توجه در بازار اسکناس های نو و تا نخورده وجود بسیار زیاد اسکناس 500 و هزار تومانی در بسته بندی های 10 تایی است که حتی بسته بندی بانک مرکزی و بانک های عرضه نماینده باز نگردیده است، در این رابطه دلالان بازار اسکناس به خبرنگاران اعلام کردند که این اسکناس ها را مستقیما از کارمندان بانک ها دریافت نموده اند. کارمندان محدودیتی برای دریافت اسکناس نو ندارند، این در حالی است که افراد عادی تنها می توانند یک بسته صدتایی اسکناس 500 و هزار تومانی از بانک دریافت نمایند.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 736

به "تقاضا به بازار ارز برگشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقاضا به بازار ارز برگشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید