انتقاد از حذف مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی

به گزارش مهسان بلاگ، معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در گردهمایی روسای واحدهای استانی این دانشگاه به انتقاد از تصمیمات وزارت علوم درباره حذف مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی پرداخت.

انتقاد از حذف مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی

به گزارش خبرنگاران، گردهمایی روسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی امروز (14 شهریور) در سالن آمفی تئاتر هتل شهریار تبریز شروع به کار کرد. این همایش در راستای تبیین اهداف یکساله دانشگاه هر چند ماه یکبار در یکی از استان ها برگزار می گردد و شهر تبریز پیش از این نیز در سال 1394 میزبان این همایش بوده است.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در قالب این مراسم، بر ضرورت مهارت افزایی در دانشگاه ها تاکید نمود.

محمد علی اخوان در این نشست اظهار کرد: نظام برنامه ریزی درسی تلفیقی باید مورد توجه قرار گرفته و سهم آموزش های مهارتی افزایش یابد، نظام درسی دانشگاه ها به گونه ای گردیده است که دانشجویان ما بیشتر راغب به ادامه تحصیل هستند.

لزوم چاره اندیشی برای کاهش دانشجو

وی بیان نمود: تعداد ثبت نام نمایندگان مهر 97 (کاردانی و کارشناسی)، 80 هزار و 147 نفر و تعداد متوسط دانشجوی ورودی مهر 96، به ازای هر مرکز 100 نفر بوده که نسبت به سال گذشته، کاهش داشته ایم و باید در این راستا، چاره اندیشی کرد.

ا خوان در ادامه، حذف مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی را به ضرر این مراکز بیان کرد و گفت: این اقدام، اثر سویی در استان های مختلف داشته و تبلیغات سوء و زیر سوال بردن هویت دانشگاه علمی کاربردی، به ضرر این مراکز تمام گردیده است.

وی با بیان این که 60 الی 70 درصد پذیرفته شدگان اقدام به ثبت نام می نمایند، اضافه کرد: پنج هزار و 342 کد رشته محل در کلیه مراکز علمی کاربردی وجود داشته و به ازای هر رشته نیز 9 نفر مشغول به تحصیل هستند که بسته به نوع رشته، متفاوت است.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین توجه به دوره های پودمانی و تک درس را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: با توجه به تصویب ماده واحده در شورای مرکزی دانشگاه، آیین نامه این ماده به زودی، پس از تصویب هیات رییسه، ابلاغ می گردد که امکان تجمیع تک پودمان ها و تبدیل به مدرک کاردانی -کارشناسی ناپیوسته نیز در آن مورد توجه قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انحلال مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی، گفت: این مشکل در کمیته تخصصی علمی کاربردی شورای گسترش آموزش عالی در امسال مورد آنالیز قرار گرفته است و طبق دستورالعمل ها و مصوبات کمیته در این خصوص، دانشگاه نباید در این خصوص، اقدامی انجام دهد و اگر دانشگاه وابسته ای تقاضای انحلال داشته باشد، تقاضا باید از سوی آن ارگان که دانشگاه به آن وابسته است، مطرح گردد و امکان انتقال دانشجویان آن به سایر مراکز وجود داشته باشد.

جایگزینی برای این مراکز احتیاج نیست

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی اضافه کرد: مراکزی که رشته های آن توسط سایر مراکز ارایه می گردد، لزومی به ایجاد مرکز جایگزین برای آن ها وجود ندارد.

وی در ادامه بر لزوم داشتن محیط کار واقعی یا تامین مطمئن آن از طریق انعقاد قرارداد تفاهم نامه طولانی مدت با دارنده محیط کار مناسب از سوی متقاضی جدید، تاکید نمود.

اخوان با بیان این که روند ثبت نمرات در نیم سال دوم 96-97، بهتر گردیده است، گفت: استان اردبیل با 88.99 درصد و سپس استان همدان و آذربایجان شرقی از نظر ثبت به موقع نمرات، وضعیت بهتری دارند.

وی در خاتمه با اشاره به طرح مهارت افزایی دانشجویان که از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی، ارایه گردیده است، گفت: بهره مندی از ظرفیت و تجارب دانشگاه های علمی کاربردی و ارایه بسته آموزش تکمیلی یا پودمان مهارتی در انتهای دوره به طور همزمان در سال آخر از مفاد این طرح هستند.

اعضای هیات رییسه واحدهای استانی دانشگاه های جامع علمی کاربردی نیز در این جلسه به ارایه نظر، انتقاد، پیشنهاد و سوال حول مباحث مطرح گردیده، پرداختند.

همایش مذکور به مدت دو روز با حضور روسای مراکز علمی کاربردی سراسر کشور و همچنین دکتر امید رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی به میزبانی تبریز برگزار می گردد.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 1079

به "انتقاد از حذف مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد از حذف مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید