از رصد ذره خدا تا کهکشان هیولا

به گزارش مهسان بلاگ، پایگاه خبری اسپیس، منتخبی از اخبار فضایی روزهای اخیر را منتشر کرد.

از رصد ذره خدا تا کهکشان هیولا

به گزارش خبرنگاران و به نقل از اسپیس، پایگاه اسپیس منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر نموده است.

استعفای فضانورد ناسا

راب کولین(Robb Kulin) فضانورد 35 ساله آمریکایی ناسا پس از گذراندن دو سال دوره آموزشی در مرکز فضایی جانسون در شهر هیوستون آمریکا به دلایل شخصی تصمیم به ترک این مرکز گرفت.

راب کولین مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک خود را از دانشگاه دنور و مدرک دکترای خود در رشته مهندسی علم مواد را از دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه گو اخذ کرد.

پس از نیم قرن این نخستین بار است که یک فضانورد حین آموزش استعفا می دهد زیرا آخرین باری که یک فضانورد ناسا را ترک نموده بود سال 1968 بوده است.

تولد 100 سالگی نخستین رایانه انسانی

26 اوت تولد 100 سالگی کاترین جانسون(Katherine Johnson) نخستین رایانه انسانی بود. کاترین کلمن گلوب جانسون 26 اوت سال 1918 در وایت سولفور اسپرینگ، غرب ایالت ویرجینیا به دنیا آمد. این بانوی آمریکایی-آفریقایی یکی از فیزیکدانان و ریاضیدانان نامی است که با ناسا در اوایل به کارگیری رایانه ها همکاری می کرد. او بخاطر دقت در محاسبات فضانوردی معروف بود، وی کارهای فنی ناسا را راهنمایی کرد. در طول زمان فعالیتش، مسیرهای پرتابی، زمان پرتاب ها و مسیرهای اضطراری برگشت بسیاری از پروازها از جمله اولین ماموریت های ناسا در طرح مریخ با حضور جان گلن و آلن شپرد و در سال 1969 پرواز به ماه با آپولو11 طی برنامه شاتل های فضایی را محاسبه نموده بود. محاسبات او برای موفقیت این ماموریت ها حیاتی بودند. جانسون همچنین محاسباتی برای پرواز به کره مریخ را نیز انجام داده است. در سال 2015 جانسون موفق به دریافت نشان افتخار آزادی ریاست جمهوری از باراک اوباما رییس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا شد.

رصد ذره خدا

فیزیکدانان سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای(CERN) بوزون هیگز(Higgs boson) را که برای نخستین بار به دو کوارک (یک ذره بنیادی و یکی از اجزای پایه ای تشکیل ماده) تقسیم گردیده بود، رصد کردند. بوزون هیگز معروف به ذره خدا، یک ذره بنیادی اولیه دارای جرم است که وجود آن توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات اثبات گردیده است. مشاهده تجربی این ذره باعث شد دانشمندان بتوانند درباره چگونگی جرم دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر، شرح دهند. به طور خاص، بوزون هیگز، می تواند دلایلی برای تفاوت های بین فوتون که بدون جرم است و بوزون های w و z که نسبتا پرجرم هستند، ارائه کند. جرم ذرات بنیادی، تفاوت های بین الکترومغناطیس و نیروی هسته ای ضعیف در ساختار میکروسکوپیک ماده موثر هستند، بنابراین، بوزون هیگز یک مولفه بسیار مهم در دنیای ماده است.

این مشاهدات یک حمایت مهم از مدل استاندارد(Standard Model) ذرات بنیادی است.

مدل استاندارد فیزیک ذرات بنیادی نام نظریه ای مربوط به نیروهای الکترومغناطیس، هسته ای قوی، هسته ای ضعیف و همچنین طبقه بندی ذرات زیراتمی است. این مدل در نیمه دوم قرن بیستم در نتیجه کوشش های مشارکت آمیز دانشمندان در عرصه جهانی شکل گرفت.

آرزوی سفر به فضا در سال 2022

به گزارش روزنامه هندوستان تایمز، رهبران دولتی در هند اظهار نموده اند که طی یک برنامه ریزی جاه طلبانه این کشور قصد دارد تا سال 2022 فضانوردان خود را به فضا اعزام کند.

کهکشان هیولا

محققان در مطالعه اخیرشان توسط رصدخانه آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما(Atacama Large Millimeter Array) در شیلی موفق به رصد یک کهکشان هیولا مانند به نامCOSMOS-AzTEC-1 که 12.4 میلیارد سال نوری از زمین دور است، گردیده اند. آنها دریافتند که سرعت تشکیل ستارگان در این کهکشان 1000 بار سریع تر از کهکشان راه شیری است.

توقف نشت هوای ایستگاه فضایی بین المللی

فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی نشتی یکی از فضاپیماهای متصل به این ایستگاه را که احتمالا به دلیل برخورد یک ریزشهاب سنگ ایجاد گردیده بود، گرفتند. فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی برای یافتن و ترمیم یک نشتی هوا که در یکی از فضاپیماهای سایوز (Soyuz) متصل به ایستگاه کشف شد، اقدام کردند. به نظر می رسد این نشتی توسط یک ریزشهاب سنگ ایجاد گردیده باشد، اما اکنون با ثابت نگه داشتن فشار ایستگاه، مشکل رفع گردیده است و خدمه، فرآیندهای عیب یابی و ترمیم را انجام دادند. طبق اعلام سازمان فضایی روسیه روسکاسموس(Roscosmos) که مسئولیت دو فضاپیمای سایوز که در حال حاضر به ایستگاه فضایی متصل هستند را برعهده دارد، علت نشت احتمالا ناشی از برخورد یک ریزشهاب سنگ با ایستگاه فضایی است، زیرا به نظر می رسد آسیب، خارجی است. این برخورد احتمالی موجب ایجاد یک شکاف دو میلی متری در ماژول مدارگرد سایوز MS-09 گردیده است.

رصد شهاب واره

28 اوت افراد ساکن غرب استرالیا شاهد یک شهاب واره(fireball) بی نظیر 50 سانتی متری در آسمان بودند. در ستاره شناسی به قطعه های صخره با فلز که در فضا شناورند، شهاب واره گفته می گردد. شهاب واره ها اکثرا اجرام ریزی هستند که در فضا حرکت می نمایند.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 1039

به "از رصد ذره خدا تا کهکشان هیولا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از رصد ذره خدا تا کهکشان هیولا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید