70هزار میلیارد ریال خسارت ویروس کرونا به گردشگری و صنایع دستی

به گزارش مهسان بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، 70هزار میلیارد ریال خسارت ویروس کرونا به گردشگری و صنایع دستی هست.

70هزار میلیارد ریال خسارت ویروس کرونا به گردشگری و صنایع دستی

داستان چیست؟

موضوع این نشست آنالیز آخرین شرایط اقتصاد گردشگری بود. ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از میزان رشد گردشگری در فراوری ناخالص ملی، اشتغال و صادرات از ابتدای دولت دوازدهم تا به امروز گزارش آماری داد و بعد بیان کرد: میزان خسارت ناشی از کرونا در حوزه های گردشگری و صنایع دستی به 70 هزار میلیارد ریال رسید.

به گفته او، در بین 31 استان، خراسان رضوی با بیش از 11 هزار و 431 میلیارد ریال بیشترین و خراسان جنوبی با بیش از 105 میلیارد ریال کمترین خسارت را متحمل شده اند.

جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران هم که در جلسه کمیسون مالی حضور داشت، به مسائلی که بر اثر شیوع کرونا متوجه صنعت هتلداری کشور شده است، اشاره نمود و گفت: حدود 75 هزار نفر بطور مستقیم در هتل ها و مراکز اقامتی کشور کار می نمایند که اشتغال آنها در خطر قرار گرفته است. از سویی هتلهای ایران از اسفندماه سال گذشته تا خاتمه تیرماه سال جاری 7400 میلیون تومان درآمد از دست داده اند. متاسفانه ضریب اشغال هتلهای کشور زیر 5 درصد است و خیلی از هتلها یا تعطیل و یا با رکودی شدید روبه رو شده اند. تعداد زیادی از کارکنان هتلها یا تعدیل شده اند یا در آستانه تعدیل قرار دارند، این سبب شده هتلداران نیروهای کارآمد را از دست بدهند.

حمزه زاده به بسته حمایتی دولت در دوران کرونا اشاره نمود و اضافه نمود: این بسته برای برون رفت صنعت هتلداری و گردشگری کشور از مسائل به وجودآمده، تاثیر چندانی ندارد. ما این موضوع را در جلسات مختلف چه با رییس جمهور و چه با وزرا عنوان کردیم و گفتیم که چون صنعت هتلداری 100 درصد آسیب دیده، این بسته حمایتی تاثیری ندارد. ضمن اینکه خود این بسته هم بطور کامل اجرا نشد. به عنوان مثال، می توان به بیمه کارکنان اشاره نمود. خیلی از کارکنان تا به امروز پولی نگرفته اند و خیلی از آنهایی که بیکار شده اند الان با سازمان تامین اجتماعی درگیر هستند.

او ادامه داد: مساله بخگرددگی هزینه حاملهای انرژی اصلا محقق نشد. وزارت نیرو نه تنها اصلا در زمینه بخگرددگی هزینه آب، برق و گاز همکاری نکرد، بلکه شاهد بودیم در دوره امهال پرداخت بدهی ها برای خیلی از هتل ها اخطار پلمب آمد. حالا هم اوضاع به همان صورت است. به عنوان مثال برق یکی از هتلهای پنج ستاره در تبریز به خاطر یک روز تاخیر در پرداخت قطع شد. خیلی از هتلها اخطار پلمب را دریافت نموده اند و فشارها بر آنها مضاعف شده است. در چنین شرایطی پیداست که وام 12 درصدی که به ازای هر نفر 16 میلیون تومان در نظر گرفته شده، نمی تواند چاره ساز باشد. ما بارها به این شرایط اعتراض کردیم و خواهان راهکارهای بهتر و راهگشاتر شدیم اما متاسفانه پاسخی دریافت نکردیم.

حمزه زاده به تجربه خلاقانه صنعت هتلداری فرانسه بعد از کرونا اشاره نمود و اضافه نمود: فرانسه بدنبال سیاست تحریک تقاضای سفر، اخیرا بیان کرد برای شرکتها، مشاغل و کسب وکارهایی که در شرایط فعلی در سفرهایشان از هتلهای این کشور استفاده نمایند، 30 درصد معافیت مالیاتی در نظر می گیرد. چنین ابتکارهایی می تواند در کشور ما هم مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس جامعه هتلداران ایران درخواست کرد صدور مجوز برای تاسیس مهمانسرای دولتی متوقف گردد و مهمانسراهای دولتی موجود هم به بخش خصوصی واگذار گردد و اضافه نمود: فعالیت این اقامتگاه ها در شرایط کنونی، دشواری کار هتلها و اقامتگاه های بخش خصوصی را دوچندان نموده است.

شهرام شیروانی، نایب رئیس جامعه هتلداران ایران نیز پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از گردشگری را عنوان کرد و ادامه داد: پرداخت تسهیلات با سود 8 درصد مثل وام های روستایی خواسته مهم فعالان صنعت گردشگری و هتلداران کشور است. تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی با بازپرداخت هفت ساله می تواند در اختیار هتلها قرار گیرد. پیشنهاد ما این است که این وام در ازای هر اتاق 50 میلیون تومان باشد.

او همچنین پیشنهاد کرد وزارت کار و تامین اجتماعی یک سال به کارکنان هتلها بیمه بیکاری پرداخت کند و در ادامه گفت: سالهاست کارفرما 3 درصد حق بیمه بیکاری را می پردازد ولی در شرایط بحرانی این روزها همکاری لازم برای پرداخت بیمه بیکاری نشد. اکنون که روز سخت هتلهاست، سازمان تامین اجتماعی باید همکاری کند و یک سال به وسیله بیمه بیکاری، نیروی انسانی هتلها را تغذیه کند و حقوقشان را بپردازد.

شیروانی ادامه داد: دولت اعلام نموده بود برای دوره سه ماه کرونا، یک میلیون و 500 هزار تومان بابت هر نیروی انسانی می پردازد. از این مبلغ وعده داده شده، برخی ها 800 هزار تومان، برخی ها یک میلیون تومان، در نهایت برخی ها یک میلیون و 1 هزار تومان دریافت کردند که آن هم با تاخیر پرداخت شد. ما تقاضای پرداخت الباقی حقوق را از سازمان تامین اجتماعی یا هر دستگاه مربوطه دیگر داریم.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون مالی مجلس بعد از ارائه گزارشها گفت: متأسفانه، تا به امروز مصوبات دولت برای حمایت از کسب و کارها به طور کامل عملیاتی نشده و با کمترین میزان اجرا شده است.

او اضافه نمود: مقرر شد مجلس شورای اسلامی در بحث مالیات و بیمه بخش گردشگری و صنایع دستی هرچه سریع تر مسائل را برطرف کند. قرار شد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گزارشهایی از شرایط فعلی سه بخش که بدلیل شیوع ویروس کرونا آسیب دیدند به کمیسیون مالی مجلس ارائه کند و ما هرچه سریع تر در این زمینه اقدام کنیم.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز گذشته نیز جلسه ای با کمیسیون فرهنگی مجلس داشت که ضمن تشریح سند راهبردی توسعه گردشگری، قرار شد این وزارتخانه در نامه ای به این کمیسیون انتظارات حمایتی خود را مطرح کند.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: همگردی
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 57975

به "70هزار میلیارد ریال خسارت ویروس کرونا به گردشگری و صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "70هزار میلیارد ریال خسارت ویروس کرونا به گردشگری و صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید