یک فوت کوزه گری تا رونق کوزه کنان

به گزارش مهسان بلاگ، سید مرتضی احمدپور- تبریز - خبرنگار:کوزه کنان به عنوان یکی از شهرهای قدیمی آذربایجان شرقی در بخش مرکزی شهرستان شبستر و در 75 کیلومتری تبریز واقع شده است. جمعیت این شهرستان بیش از 5 هزار نفر و شغل اغلب ساکنان آن کشاورزی است.

یک فوت کوزه گری تا رونق کوزه کنان

اما جمعی از اهالی این شهر هم سفالگرند. در حقیقت کوزه گری شغل سنتی اهالی کوزه کنان بوده و بیش از50 کارگاه کوزه گری در این منطقه دائر است. کوزه کنان از سال های گذشته تاکنون یکی از مراکز اصلی سفالگری نه تنها در استان، بلکه در کشور و حتی یک محل شناخته شده بین المللی نیز است. مردم این شهر سابقه چندین هزار ساله در این هنر- صنعت دارند. بر همین اساس شهرداری کوزه کنان، در کنار اقدامات عمرانی شهری، به توسعه سفالگری هم همت گمارده است. رضا پورمهدی، شهردار جوان این شهر، در گفت وگو با خبرنگاران به تشریح برنامه های شهرداری برای توسعه کوزه گری و همچنین بعضی فعالیت های عمرانی در این شهر پرداخته است که صحبت هایش را در ادامه می خوانید.

  • قدمت سفالگری در کوزه کنان

کوزه کنان یکی از شهرهای با قدمت بالا در زمینه صنعت سفالگری است. طی یکی 2 سال اخیر شاهد توجه شهرداری به احیای این صنعت بوده ایم. پورمهدی با بیان این مطلب اظهار می نماید: کوزه کنان، همان طور که از نامش پیداست، با صنایع دستی به ویژه سفالگری خود معروف است و در این منطقه محصولاتی سفالی مانند کوزه به صورت انبوه در سال های نه چندان دور فراوری می شده و کارگاه های زیادی نیز در این شهر فعال بوده اند.

وی ادامه می دهد: در حفاری های مختلف این شهر، کوزه های بزرگی از زمان های بسیار دور به دست آمده است. این حفاری ها حتی در زمین های کشاورزی و اراضی همجوار محلات قدیمی کوزه کنان هم اجرا شده و آثار سفالین زیبا و قابل توجهی کشف شده است. این مسئول درباره اقدامات شهرداری کوزه کنان بیان می نماید: برای صیانت از فرهنگ، هنر و معماری کوزه کنان و جلوگیری از تخریب بیشتر، شهرداری اقدامات متعددی را از 2 سال پیش تاکنون شروع نموده که از جمله آنها توجه به مکان های تاریخی آن و احیای کوزه گری است.

شهردار کوزه کنان درباره تاثیر توسعه سفالگری در اشتغال این منطقه عنوان می نماید: با توجه به مشکل فراگیر بیکاری در این شهر و افزایش مهاجرت به مرکز استان و دیگر شهرهای بزرگ، برنامه ریزی مسئولان شهری برای برطرف مسائل شهروندان ضروری بوده و بر همین اساس کوشش داریم سفالگری به شیوه های نو احیا گردد و اشتغال بیشتری را جذب کند.

  • کوشش برای افزایش کیفیت

پورمهدی درباره نقدها مطرح شده نسبت به کیفیت پایین بعضی فراوریات این شهرستان اظهار می نماید: توجه به صنایع دستی یکی از اولویت های شهرداری کوزه کنان است و برای یاری به سفالگران در حال احداث مرکز فرآوری فراوری خاک رس به صورت صنعتی هستیم. ساختمان این مرکز احداث و دستگاه ها و کوره هایی هم برای آن خریداری شده است بنابراین در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد تا محصولات سفالگران با کیفیت بهتر به بازار عرضه گردد.

وی تاکید می نماید: کوشش مجموعه شهرداری برای صنعتی سازی هنر و صنعت سفالگری در این شهر است. در این زمینه توافقنامه ای با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با هدف تقویت و توسعه این هنر امضا شده است. به دنبال این توافقنامه اعتباری حدود 700 میلیون ریال برای خرید دستگاه های جدید کوزه گری تخصیص یافته است که در نتیجه آن محصولات فراوریی هنرمندان این شهر به صورت صنعتی فراوری و با کیفیت بهتر به بازار عرضه خواهد شد.

این مسئول به نقدها وارد شده به سفال کوزه کنان و مسائل رنگ و لعاب کاری آن هم اشاره می نماید و می گوید: در حال حاضر لعاب کاری فراوریات کوزه گران به صورت علمی انجام می گردد و 2 کارگاه بزرگ نیز با این شیوه راه اندازی شده است. در ادامه نیز توسعه کارگاه های صنعتی لعاب کاری را در برنامه داریم. شهردار کوزه کنان از اجرای برنامه هایی برای رونق گردشگری با استفاده از ظرفیت سفالگری کوزه کنان هم خبر می دهد و می گوید: این شهر از مناطق گردشگرپذیر استان هم به شمار می رود و قرار است برای رونق صنعت کوزه گری، مراحل ساخت کوزه از مرحله خاک تا آماده شدن در نمایشگاهی دائمی در معرض دید عموم قرار داده گردد. در صورت توسعه زیرساخت های سفالگری می توان گردشگری را نیز توسعه داد و مشکل کاهش درآمد فراوریکنندگان این شهر و رکود بازار صنایع دستی آن را حل کرد.

  • اقدامات عمرانی در شهر

درباره اقدامات عمرانی هم با شهردار جوان کوزه کنان گفت و کردیم. پورمهدی درباره برنامه های این اداره در امسال اظهار می نماید: کل هزینه های عمرانی پیش بینی شده برای شهرداری این شهر یک میلیارد و 178 میلیون تومان است که بر اساس اولویت به احداث و تکمیل بعضی پروژه ها اختصاص خواهد یافت. مهم ترین برنامه های عمرانی شهرداری عبارتند از: تکمیل و تجهیز ساختمان آتش نشانی با هزینه 20 میلیون تومان، احداث سیل بند با هزینه 50 میلیون تومان، احداث گورستان و غسالخانه جدید شهر با هزینه 50 میلیون تومان و احداث سرویس های بهداشتی جدید در مناطق مختلف شهر.

این مسئول ادامه می دهد: همچنین ایجاد شهرک دامپروری به مبلغ 50 میلیون تومان، احداث سردخانه برای نگهداری میوه به مبلغ 50 میلیون تومان، احداث صندلی دومنظوره سوخت، احداث و تکمیل ساختمان فرآوری خاک و فعالیت های عمرانی موردی و کوچک هم در دستور کار است که تا سرانجام سال محقق خواهد شد. وی بیان می نماید: آسفالت ریزی و لکه گیری معابر شهر هم در امسال برای 15 هزار متر مربع با اعتبار 750 میلیون تومان پیش بینی شده که از اول سال تاکنون 7 هزار متر مربع آن اجرا شده است. 8 هزار متر مربع باقیمانده هم تا سرانجام فصل کاری آسفالت و لکه گیری خواهد شد.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 12293

به "یک فوت کوزه گری تا رونق کوزه کنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک فوت کوزه گری تا رونق کوزه کنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید