یک فعال گردشگری: می توانیم مجذوب کننده ترین جهت برای گردشگران باشیم

به گزارش مهسان بلاگ، یک فعال گردشگری در کرمانشاه با اشاره به تنوع بالای جاذبه های گردشگری در غرب ایران، گفت: می توانیم مجذوب کننده ترین راستا برای گردشگران باشیم، لذا باید از جزیره ای عمل کردن پرهیز کنیم.

یک فعال گردشگری: می توانیم مجذوب کننده ترین جهت برای گردشگران باشیم

ایسنا: حمیدرضا کرمی، بابیان اینکه سالهاست جهانگردی ایران از دید جهانگردان خارجی و بسیاری از جهانگردان داخلی به یک جهت کلاسیک محدود شده، اظهار کرد: این جهت از تهران شروع می گردد و تا کاشان، اصفهان، یزد، شیراز و گاهی هم کرمان امتداد می یابد.

وی ادامه داد: از قبل از وقوع انقلاب اسلامی روی این جهت کار و تقریبا برندسازی شده و در شرایط فعلی هم جهانگردان بویژه جهانگردان خارجی بیشتر این جهت را می شناسند.

این راهنمای جهانگردی توضیح داد: بخشی از این جهت دارای هویت تاریخی است و بخشی از آن هم بناهایی است که تاریخی هستند، اما آنها را بگونه ای بازسازی و بازسازی نموده اند که متناسب با روح تاریخی آن نیست و سنخیتی با روح هنر و معماری ایرانی اسلامی ندارد و بیشتر باب سلیقه و طبع جهانگرد ها شده اند تا ماندگاری آنها را افزایش دهند، چراکه ماندگاری مهمترین پارامتر برای یک محور جهانگردی محسوب می گردد.

وی ادامه داد: در کنار جهت کلاسیک جهانگردی در ایران، یک محور جهانگردی دیگر در شمال کشور داریم، محوری که بیشتر جهانگردان داخلی و طی سال های اخیر جهانگردان عرب را به سمت خود جذب نموده است .

کرمی یادآورشد: در شرق کشور هم جهت خراسان را داریم، جهتی که در آن جهانگردی مذهبی فعال است و جهانگردان قابل توجهی از داخل و کشورهای مسلمان همسایه به آن سفر می نمایند.

وی با بیان اینکه منطقه شمال غرب و غرب کشور در این میان مغفول مانده و متاسفانه جهت جهانگردی نیست، گفت: اگر آذربایجان های غربی و شرقی، زنجان، قزوین، همدان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد و خوزستان را هم به عنوان یک جهت در نظر بگیریم، در این جهت علاوه بر آثار تاریخی، جاذبه های طبیعی و فرهنگی بسیاری داریم که تنوع بسیار بالایی را برای جهانگردان خواهد داشت.

این فعال جهانگردی ادامه داد: در جهت کلاسیک جهانگردی ایران بیشتر شاهد جاذبه های تاریخی هستیم، اما در جهت غرب کشور جاذبه های طبیعی و فرهنگی نیز بسیار چشم نواز و قابل توجه هستند.

وی جهت جهانگردی غرب را جهتی مجذوب کننده برای جهانگردان خواند و گفت: علیرغم همه ظرفیت هایی که در این جهت داریم، اما متاسفانه بنا به دلایلی توسعه نیافته است.

کرمی یکی از دلایل این عدم توسعه یافتگی را بحث زیرساخت ها بیان کرد و اضافه نمود: متاسفانه در بحث زیرساخت ها مسائلی داریم، برای مثال تعداد هتل ها و رستوران های دارای استانداردهای لازم در این منطقه چندان نیست، بگونه ای در غرب کشور تنها دو هتل پنج ستاره داریم که آن هم در کرمانشاه هستند.

وی ادامه داد: مابقی هتل های این منطقه کیفیت خدماتی که دارند مطابق با ستاره هایشان نیست و یا اینکه در بحث تبدیل خانه های تاریخی به اقامتگاه های سنتی چندان سلیقه جهانگردان مختلف را در نظر نگرفته ایم که اگر یک نمونه بخواهیم مثال بزنیم در اقامتگاه های ما تخت خواب وجود ندارد، درحالی که جهانگردان خارجی به خوابیدن روی زمین عادت ندارند.

این فعال جهانگردی اضافه نمود: از سوی دیگر استانداردهای لازم در بسیاری از رستوران های ما رعایت نمی گردد و برای همه جهانگردان با سلایق گوناگون خوراک ندارند. از طرفی کرمانشاه به واسطه تنوع غذاها و شیرینی ها و نان های خود به عنوان شهر خلاق خوراک معرفی شده، اما در بیشتر رستورانهای استان غیر از دو غذای خورشت خلال و دنده کباب، دیگر غذاهای اصیل کرمانشاه ارائه می گردد.

وی ادامه داد: این معضلات نه تنها در کرمانشاه بلکه در کل غرب کشور دیده می گردد، بنابرین تا زمانی که این مسائل وجود دارد نباید انتظار رونق جهانگردی را در این منطقه ها داشته باشیم.

کرمی به نقش کمرنگ تبلیغات برای جذب جهانگرد در این محور هم اشاره نمود و گفت: متأسفانه هرکدام از استان های غرب کشور تا به امروز برای جذب جهانگرد به شکل جزیره ای عمل نموده اند و این باعث شده تا زمینه ای برای ماندگاری جهانگرد را در دل خود نداشته باشند، اگر بخواهیم برای نمونه مثالی بیاوریم از جهت همدان تا کرمانشاه که حدود دو ساعت طول می کشد، هیچ جاذبه ای را به جهانگردان معرفی ننموده ایم تا در این جهت از آن بازدید نمایند و خستگی جهت را نداشته باشند.

وی در ادامه بر توسعه زیرساخت های ارتباطی در این منطقه هم تاکید نمود و گفت: به نظر می رسد علاوه بر جهتهای ریلی و جاده ای، باید پروازهای داخلی و خارجی خود را در این منطقه افزایش دهیم.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 103975

به "یک فعال گردشگری: می توانیم مجذوب کننده ترین جهت برای گردشگران باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک فعال گردشگری: می توانیم مجذوب کننده ترین جهت برای گردشگران باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید