کشف شگفتی ساز ربات 2 هزار ساله در یونان، عکس

به گزارش مهسان بلاگ، همشهری آنلاین نوشت: هر بار که فکر می کنیم همه چیز را در خصوص یونانیان باستان می دانیم، همچنان چیزی کشف می گردد که ما را شگفت زده می نماید. در قرن سوم قبل از میلاد، نخبگان یونان باستان با چیزی آشنا شدند که قبلا هرگز ندیده بودند، چیزی که به عنوان اولین ربات دنیا توصیف می گردد.

کشف شگفتی ساز ربات 2 هزار ساله در یونان، عکس

خدمتکار اتوماتیک، می توانست چیزی خیره کننده در خانه هر فرد ثروتمند یا صاحب سِمَتی باشد. اولین بار فیلو اهل بیزانتیوم، مشهور به فیلو مکانیکوس، درباره این خدمتکار نوشت.

مکانیزمی درون عروسک امکان انتقال نوشیدنی و آب از دو ظرف مجزا را فراهم می کرد که به کوزه ای که او در دست داشت متصل می شد. هنگامی که یک فنجان در دست آزاد گذاشته می شد، دو ظرف در داخل بدن او، وزن را با لوله ای که از امتداد دست می گذشت برای یاری به حرکت مایع در مسیر، توزیع می کردند.

مجموعه دیگری از لوله ها از درون دست آزاد عبور می کردند: دستی که فنجان یا جام در آن قرار می گرفت و به مایع یاری می کرد با استفاده از هوا حرکت کند. هنگامی که شخصی یک فنجان نوشیدنی را روی دست آزاد خدمتکار قرار می داد، این نوشیدنی درون فنجان ریخته می شد، زیرا وزن فنجان، دست چپ او را به پایین می برد و لوله هایی که نقش کلید داشتند، بلند می شدند.

سوراخ یک لوله با لوله هوای متصل به ظرفی که نوشیدنی را نگه می دارد، هم تراز بود و هوا را به داخل وارد می کرد و این باعث می شد این شربت به داخل کوزه بریزد. در همان زمان، سوراخ لوله دوم با کانال هوای ظرف نگهدارنده آب هم راستا می شد و این آب در صورت تمایل می توانست شربت را رقیق کند.

وقتی فنجان پر شد، دستی که فنجان را در دست گرفته بود، به علت وزن زیاد، پایین تر می رفت و مجرای هوای آب مسدود و بنابراین ریختن آب متوقف می شد. خدمتکار می توانست جام مهمان را بسته به اینکه چه زمانی فنجان را از دست او بگیرند، با شربت خالص یا رقیق شده به اندازه دلخواه پر کند.

موارد دیگری نیز وجود دارد که یونانیان چیزهایی را فراتر از زمان خود خلق نموده اند. مکانیسم Antikythera که در سال 1901 در یک کشتی غرق شده در سواحل یونان کشف شد، به عنوان اولین کامپیوتر آنالوگ دنیا معرفی شده است.

در زمان کشف، هیچ کس نمی دانست با آن چه کند. تا این که یک سال بعد والریوس استایس، باستان شناس، چرخ دنده ای را که در داخل آن پنهان شده بود کشف کرد. کسانی که این مکانیسم را آنالیز می کردند دریافتند که زمانی از آن به عنوان یک ماشین محاسبه استفاده می شد و چرخ های برنزی آن چرخه های کیهانی را آنالیز می کردند.

با ظهور اشعه ایکس سه بعدی، تیمی به رهبری پروفسور تونی فریت از کالج دانشگاهی لندن (UCL) پیروز شدند اولین تصویر ژرف از این مکانیسم را به دست آورند. آن ها دریافتند که این دستگاه بعلاوه می تواند حرکت ماه را دنبال کند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 شهریور 1402 بروزرسانی: 16 شهریور 1402 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109352

به "کشف شگفتی ساز ربات 2 هزار ساله در یونان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف شگفتی ساز ربات 2 هزار ساله در یونان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید