پیشگیری از سرطان با فناوری اُزن

به گزارش مهسان بلاگ، عمولا برای ضدعفونی انواع موادغذایی و به طورکلی همه اشیا و سطوح از مواد ضدعفونی نماینده شیمیایی استفاده می گردد. گاهی این مواد به دلیل ترکیباتی که دارند، ممکن است بسیار مضر و خطرناک باشند. در سال های اخیر استفاده از بعضی از این نوع مواد شیمیایی در بسیاری از کشورهای پیشرفته ممنوع شده اما هنوز هم در کشور شاهد عرضه و فروش آنها هستیم. در این رابطه متخصصان شرکت دانش بنیان نوآوران،اُزن سازان پاسارگاد توانسته اند با فراوری دستگاهی، گاز اُزن را جایگزین این مواد ضدعفونی نماینده شیمیایی نمایند.

پیشگیری از سرطان با فناوری اُزن

جرقه تأسیس شرکت نوآوران اُزن سازان پاسارگاد از زمانی زده شد که علی بهشتی، مدیرعامل و مؤسس شرکت در سال 79 پدر خود را بر اثر ابتلا به سرطان از دست داد. بعد از آن بود که تحقیقاتی را روی انواع سرطان ها انجام داد و پی برد یکی از عوامل اصلی بروز سرطان در کشور ما، استفاده از مواد ضدعفونی نماینده پرخطر و شیمیایی مانند کلر، فرمالین، پرمنگنات، فرمالدئید و... است که در کشور های توسعه یافته به دلیل سرطان زابودن، به کارگیری آن ها ممنوع شده است. بهشتی در این باره می گوید: یکی از راه حل هایی که جایگزین این مواد ضدعفونی نماینده شیمیایی می شود، استفاده از فناوری گاز اُزن است. فناوری اُزن، موضوع جدیدی نیست و بیش از یک قرن است در کشور های توسعه یافته مورد استفاده قرار می گیرد، اما کشور ما در گذشته این فناوری را در اختیار نداشت.

دانش این فناوری را کاملا بومی کردیم

علی بهشتی، دانش آموخته رشته متالورژی و فارغ التحصیل رشته مدیریت در مقطع دکتری است. او ثبت اختراع دستگاه اُزن ژنراتور صنعتی دائم کار به شماره ثبت 83260 و دستگاه ازونایزر خانگی را در سال 92 در داخل کشور و همچنین ثبت حق انتشار بین المللی (پتنت) آن را هم در آلمان انجام داد. پس از آن، اقدام به تأسیس شرکت دانش بنیانی با عنوان نوآوران اُزن سازان پاسارگاد کرد و در راستای بومی سازی فناوری گاز اُزن، پیروز به فراوری دستگاه هایی موسوم به اُزن ژنراتور شد و پس از آن تمرکز شرکت بیشتر به بخش علمی و پژوهشی معطوف شد.

این اتفاقات منجر به این شد که بعد از گذشت 15 سال، به عنوان فراورینماینده ای که هدف آن صرفا فروش محصول نبوده است، این فناوری در داخل کشور بومی سازی شده و مواد ضدعفونی نماینده شیمیایی و پرخطر و سرطان زا، به دلیل مباحث تحریم ها دیگر وارد کشور نشود. اکنون این فناوری در بخش های مهمی از صنعت مانند بخش دام و طیور، آب و فاضلاب، کشاورزی، شیلات، سردخانه ها، گلخانه ها، استخر های شنا و هر جایی که بحث ضدعفونی کردن مطرح باشد مانند صنایع غذایی، لبنی و بسته بندی نیز استفاده می شود.

مزایای گاز اُزن

هدف اولیه این شرکت دانش بنیان در ابتدا پیشگیری از بروز سرطان و حذف مواد ضدعفونی نماینده شیمیایی بوده و فعالیت اصلی شرکت در حال حاضر جایگزینی گاز اُزن با مواد ضدعفونی نماینده شیمیایی می باشد. این روش مزایایی هم برای مصرف نمایندگان آن به همراه دارد؛ به طوری که دیگر احتیاجی به انبارکردن مواد شیمیایی ندارند، در لحظه گاز اُزن فراوری می شود، احتیاج به مواد اولیه از بین می رود و بسار سریع تر از مواد ضدعفونی نماینده شیمیایی عمل می نماید. ماده اولیه فراوری اُزن، اکسیژن است که به طور رایگان در اختیار بشر قرار گرفته است.

در واقع، صنایع و مراکزی که احتیاج به استفاده از مواد ضدعفونی نماینده شیمیایی دارند و هر سال باید هزینه های بالایی برای خرید این مواد ضدعفونی نماینده بپردازند، با خرید این دستگاه ها فقط با یک بار هزینه، سال ها می توانند از آن ها استفاده نمایند و برای آن هزینه ای نمی نماید. از آنجا که گاز اُزن، بقایای شیمیایی از خود به جا نمی گذارد، به همین دلیل در خصوص تمام محصولات می توان از آن استفاده کرد و حتی روی مواد خوراکی هم قابلیت استفاده دارد. دستگاه های فراوری اُزن بسته به احتیاج هر مشتری فراوری می شود و دانش معین مقدار و دوزا گاز اُزن مهم تر از دانش فنی ساخت دستگاه محسوب می شود و کاری بسیار تخصصی می باشد.

به گفته مدیرعامل و مؤسس شرکت دانش بنیان نوآوران، اُزن سازان پاسارگاد، دستگاه های اُزن ژنراتور در بخش های صنعتی و اُزنایزر ها در بخش پزشکی و خانگی کاربرد دارد. گاز اُزن همان طور که میکروارگانیسم هایی نظیر انواع باکتری، ویروس، قارچ یا کپک را از بین می برد، می تواند به انسان هم آسیب برساند؛ درواقع مرز بین دارو و سم، مقدار دُز آن است؛ بنابراین گاز اُزن هم گازی خطرناک و سمی است.

برای اولین بار با مجوز وزارت بهداشت، شرکت دانش بنیان نوآوران، اُزن سازان پاسارگاد با برند دکتر اُزن اُزنایر هایی جهت تمام مصارف خانگی با استاندارد های لازم فراوری نموده اند که کاربران خانگی می توانند با قیمت حدود 3 میلیون و 700 هزار تومان آن را خریداری نمایند. از آنجا که گاز اُزن بعد از 15 تا 20 دقیقه دوباره تبدیل به اکسیژن می شود، بحث تجمع گاز وجود ندارد و برای ضدعفونی کردن میوه، سبزیجات، گوشت، مرغ و ماهی و هر وسیله ای به ویژه در همه گیری کرونا، جهت اقلامی که قابلیت شستشو ندارند می توان با تزریق گاز اُزن در کیسه های خریداری شده اقدام به ضدعفونی وسایل نمود و با گذشت 10 دقیقه زمان اقلامی عاری از هرگونه ویروس، قارچ، کپک، مخمر و باکتری داشت.

این دستگاه خانگی حتی برای ضدعفونی کردن یخچال، جاکفشی، البسه، فضای سرویس بهداشتی و حمام کاربرد دارد. این دستگاه تایمر دارد و بسته به زمانی که برای ضدعفونی کردن هوای منزل به آن داده می شود، کار می نماید و به طور اتوماتیک خاموش می شود و حتی می توان در زمان کارکردن دستگاه، از منزل خارج شده و سپس وارد شویم. انواع صنعتی دستگاه های ازونایزر بین 15 میلیون تا نزدیک به سه میلیارد تومان قیمت دارند که انواع گران قیمت تر آن ها برای کارخانه های عظیم یا ضدعفونی کردن آب یک شهر مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از اُزن باید قانونی شود

بهشتی می گوید: شرکت نوآوران، اُزن سازان پاسارگاد، یک مرکز آموزشی بوده و بیشتر شرکت هایی که در حال حاضر فعالیت می نمایند، به عنوان همکار در این مجموعه فعالیت می کردند. از آنجا که هدف شرکت، توسعه این فناوری در کشور بوده و نه صرفا درآمدزایی، همکاران شرکت بعد از آموزش به صورت تخصصی شرکت دیگری را راه اندازی نموده و در این حوزه به ما یاری نموده اند. او استفاده نکردن از فناوری اُزن را آگاهی نداشتن صنایع از این فناوری می داند. در صورتی که استفاده از این فناوری باید به وسیله دولت و مجلس به قانون تبدیل شود و لایحه ای را مبنی بر ممنوعیت استفاده از مواد ضدعفونی نماینده شیمیایی وضع نموده و با ارائه فناوری اُزن، آن را به صنایع معرفی نمایند.

لازم به ذکر است این شرکت، پیروز شده شرکتی را در آلمان ثبت کند و دستگاه هایی با استاندارد های اروپایی فراوری کند. به دلیل احتیاج کشور های همسایه به این فناوری، دستگاه اُزن ژنراتور به عراق، افغانستان، ترکیه، گرجستان، ارمنستان و ترکمنستان صادر شده و در حال استفاده است.

به علاوه یکی از کار های مثبتی که این شرکت در راستای کارآفرینی انجام داده، عقد تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس و بیمارستان بقیه ا... جهت بومی سازی این فناوری بوده و جذب فارغ التحصیلان دارای معلولیت برای کار در این شرکت در اولویت است و شرایط به گونه ای مهیا شده که این افراد توانمند هم بتوانند از قابلیت های خود استفاده نمایند.

اُزن در دستگاه ها چگونه فراوری می شود؟

در شرایط طبیعی زمانی که صاعقه زده می شود گاز اُزن فراوری می شود و در شرایط مصنوعی چنانچه مولکول O2 یا اکسیژن تحت تاثیر میدان های الکتریکی با ولتاژ بالا قرار بگیرد ابتدا به 2 اتم منفی و هرکدام از اتم های آزاد نوزاد با پیوند به O2 تشکیل O3 یا همان گاز اُزن را می دهند. این شرکت دانش بنیان پیروز به فراوری گاز اُزن با روش های کرونادیسشارژینگ، UV و پلاسما شده که بر اساس نوع کاربرد گاز اُزن اعم از پزشکی، صنعتی و خانگی روش ها متفاوت است.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 88291

به "پیشگیری از سرطان با فناوری اُزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشگیری از سرطان با فناوری اُزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید