پرونده بوی نامطبوع تهران به کجا رسید؟ ، فاضلاب هم به ردیف متهمان اضافه شد

به گزارش مهسان بلاگ، 13 ماه از انتشار بوی نامطبوع در تهران می گذرد اما هنوز مقصر یا مقصران اصلی آن شناسایی نشده اند و تقریبا هر هفته نیز یک متهم جدید به متهمان فعلی افزوده می شود. حالا به گفته مدیران شهری، یکی از احتمالات بوی بد، رها شدن فاضلاب خام در 400 نقطه پایتخت است.

پرونده بوی نامطبوع تهران به کجا رسید؟ ، فاضلاب هم به ردیف متهمان اضافه شد

به گزارش خبرنگاران، از زمان انتشار بوی بد در مناطقی از شهر تهران تا به امروز دلایل متعددی نام برده و احتمال داده شده است؛ از آمونیاک و گوگرد گرفته تا سایت دفع پسماند در آرادکوه (مجتمعی در کیلومتر 23 جاده قدیم تهران- قم، واقع در جنوب کهریزک). اما هنوز متهمی قطعی برای این مساله پیدا نشده است.

شهرداری تهران مدتی پیش چند دستگاه برای یافتن منشأ بوی نامطبوع که بسیار آزاردهنده است و شهفرایندان تهرانی و حتی ساکنان حومه این شهر را کلافه کرده است، خریداری کرده اما این دستگاه ها هنوز به کشور نرسیده اند که بخواهند به یافتن دلیل یا دلایل بوی بد کمکی کنند.

  • بررسی تمام سناریوهای احتمالی

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این رابطه به فارس گفت: گزارشی تهیه و در جلسه شورای شهر مطرح و مقرر شد که یک گروه کارشناسی با استفاده از نیروهای دانشگاهی تشکیل تا کاملاً بیطرفانه به این موضوع رسیدگی شود.

شینا انصاری با بیان اینکه تمام سناریوهای احتمالی بررسی می شود، گفت: موضوع بوی نامطبوع تهران پیچیدگی های زیادی دارد و با موضوع آلودگی هوا متفاوت است. ممکن است آلاینده های منتشرشده اولیه در شرایط خاص ترکیب و باعث ایجاد آلاینده ثانویه شوند. بنابراین برای رسیدن به کانون یا کانون های آلایندگی باید کارهای تحقیقاتی زیادی انجام شود.

او با بیان اینکه با دستگاه های موجود و با روش های آزمایشگاهی باید به موضوع بو رسیدگی شود، گفت: باید از تجربیات دیگر کشورها در این زمینه استفاده کرد.

انصاری با اشاره به اینکه گزارش هایی که قبلاً تهیه می شد، بر اساس پهنه بندی و با توجه به تماس های ثبت شده شهفرایندان در سامانه 137 در خصوص موضوع بو بود، گفت: یکی از سناریوهای کانون بو، جنوب تهران است البته بر اساس ثبت شکواییه هایی که داشتیم، بیشترین ثبت در مناطق 6، 10 و 11 بوده و جالب است که در مناطق جنوبی که در جوار کانون بو هستند، میزان بو کمتر است و در بعضی روزها اصلاً نبوده و استشمام نشده است. اما درمجموع نمی توان با قطعیت در این مورد صحبت کرد.

  • دستگاه هایی که هنوز به کشور نرسیده اند

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: ما پرسشنامه هایی را بین ادارات محیط زیست مناطق 22 گانه تهران توزیع کردیم تا در این باره پاسخ دهند و جالب است که در این پرسشنامه مواردی مانند اینکه این بو شبیه چیست؟ شدت بو و غیره آورده شده تا بتوانیم به ریز به این موضوع ورود کنیم.

انصاری با بیان این که شهرداری تهران دو دستگاه جدید برای یافتن منشأ بوی بد تهران خریداری کرده که این دستگاه ها هنوز به کشور نرسیده است، گفت: با ورود این دستگاه ها و کامل شدن پرسشنامه ها می توانیم منشأ بو را تعیین کنیم.

به گفته انصاری، در علت یابی منشأ بوی بد وارونگی دما، رطوبت هوا، سرعت محدود باد و جهت وزش باد در روزهایی که بوی نامطبوع در تهران منتشر می شود، در نظر گرفته می شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری وظیفه ای در قبال خرید این دستگاه ها داشته، گفت: به هر حال یکی از سناریوهای بوی بد، مرکز دفن زباله در آرادکوه است و این سایت در حیطه وظایف مدیریت شهری است.

  • فاضلاب؛ متهم جدید

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در خصوص دلایل احتمالی بوی بد تهران هم گفت: یکی از سناریوها فاضلاب های شهر تهران است که گفته می شود در 400 نقطه انفصال فاضلاب داریم.

انصاری درباره انفصال فاضلاب توضیح داد: یعنی فاضلاب خام در کانال ها رها شده و این بو با توجه به شرایط اینورژن (وارونگی هوا) بیشتر استشمام می شود. چرا که در شرایط اینورژن شهر محصور و لایه دود گرفته دارد و به خاطر همین این بو بیشتر منتشر می شود.

وی با بیان اینکه گفته می شود منشأ این بو آمونیاک یا گوگرد است، گفت: احتمال اینکه گوگرد باشد، بیشتر است.

  • آرادکوه چقدر مقصر است؟

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران هم در این خصوص گفت: همچنان در حال پیگیری موضوع بوی نامطبوع در تهران هستیم و می دانید که موضوعات متعددی در این باره مطرح است و برای اینکه به یقین برسیم، شهرداری را موظف کردیم دستگاه هایی در این زمینه خریداری کند. این کار اجرا شده است و قرار این دستگاه ها در سازمان مدیریت بحران و احتمالا اداره کل محیط زیست شهرداری نصب شوند.

صدراعظم نوری با بیان اینکه در حال حاضر شرایط عادی است، گفت: امیدواریم که در آینده دیگر این بو منتشر نشود، اما ماجرای بوی نامطبوع از سال گذشته آغاز شده و امسال هم این بو استشمام می شود. البته انتشار این بو در شرایط خاص وارونگی دما و بارندگی ها ایجاد می شود و تنها در بعضی از مناطق تهران احساس می شود. نه همه مناطق.

وی با بیان اینکه بعضی سناریوها به دلیل انتشار بو در روزهای بارندگی کنار زده می شود، گفت: اگر موضوع انتشار بو به سایت آرادکوه مربوط باشد، ما دائماً در آنجا زباله داریم و باید این بو دائمی باشد و در طول سال استشمام شود. همچنین باید در فصل تابستان که گرمای بیشتری وجود دارد، این بو بیشتر باشد اما نیست.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران افزود: درضمن این بو در روزهایی که منتشر شده است، در محدوده آرادکوه استشمام نشده و در مناطقی بوده که کیلومترها با آرادکوه فاصله داشته است. به همین دلیل بعضی از سناریوها مثل آرادکوه کنار می فرایند.

صدراعظم نوری گفت: احتمال می رود که این بو از سولفور و یا آمونیاک باشد. به همین دلیل واحدهای آلاینده و کارخانه هایی که تولید گوگرد، سولفور یا آمونیاک دارند، بررسی می شوند.

وی اظهار کرد: شاید یکی از مقصران انتشار بوی نامطبوع در تهران، کارخانه ها باشند که با ورود دستگاه های جدید سنجش بو می توانیم به راحتی به منشأ دست پیدا کنیم.

  • ربطی به آرادکوه ندارد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز امروز در همایش پاسداشت روز ملی هوای پاک درباره اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) درباره ارتباط بوی نامطبوع به سایت پسماند آرادکوه گفت: بر اساس داده های علمی انتشار آلاینده های یک منبع خطی مثل آرادکوه نمی تواند 35 کیلومتر دورتر و در بعضی نقاط تهران احساس شود. بنابراین انتشار بوی نامطبوع در تهران ارتباطی با مجموعه آرادکوه ندارد.

صدرالدین علیپور گفت: نشانه هایی همچون سردی هوا، پدیده اینورژن و افزایش استفاده از مازوت در هنگام انتشار این بوی نامطبوع قطعا با این مساله بی ارتباط نیست. البته همه اینها باعث نخواهد شد که ما به مجموعه آرادکوه بی توجه باشیم.

وی تاکید کرد: قطعا در راستای اجرای طرح کاپ کاهش تولید پسماند، تفکیک از مبدأ و تولید انرژی در دستور کار ما خواهد بود. در این جهت آمادگی داریم نظرات تخصصی که به ما کمک می کند تا اجرای طرح کاپ تسهیل شود، می پذیریم.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 33108

به "پرونده بوی نامطبوع تهران به کجا رسید؟ ، فاضلاب هم به ردیف متهمان اضافه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده بوی نامطبوع تهران به کجا رسید؟ ، فاضلاب هم به ردیف متهمان اضافه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید