واکنش محتاطانه روس ها و تبریک اروپایی ها به پیروز انتخابات اوکراین

به گزارش مهسان بلاگ، مسکو - خبرنگاران - مقام های روسیه در برابر پیروزی ولادیمیر زلنسکی در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین مواضع محتاطانه اتخاذ نموده اند و سایر کشورهای اروپایی نیز به تمجدید انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز در یکی از جمهوری های سابق جماهیر شوروی پرداخته اند.

واکنش محتاطانه روس ها و تبریک اروپایی ها به پیروز انتخابات اوکراین

به گزارش خبرنگاران، اکثر مقام های روسیه که درباره پیروزی زلنسکی اظهارنظر نموده اند؛ از ناکامی پترو پروشنکو استقبال نموده و آن را نشانه شکست سیاست های ضدروسی حکومت کنونی دانستند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اوکراین روز یکشنبه برگزار گردید و تاکنون کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین با شمارش 97.04 درصد آرای ماخوذه از صندوق ها اعلام نموده است که ولادیمیر زلنسکی 73.15 درصد آرا را کسب نموده و پروشنکو نیز حدود 24 درصد بدست آورده است.

**احتمال بهبود روابط روسیه و اوکراین بیشتر شد

دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه عالی ترین مقام اجرایی این کشور است که تاکنون درباره پیروزی زلنسکی در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین اظهار نظر کرد.

او در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی وکنتاکته نوشت: شانس برای بهبودی روابط بین روسیه و اوکراین وجود دارد اما برای رسیدن به این هدف احتیاج به رویکرد صادقانه، واقع بینانه و بامسئولیت داریم.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه نیز در بیانیه ای که پس از اعلام پیروزی زلنسکی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اوکراین منتشر شد، اظهار داشت: با درک اقدامات پشت صحنه در عرصه جهانی، در هر صورت می گویم که اوکراین می تواند خود را نوسازی کند.

وی ادامه داد: منظورم این نیست که جریان پول ها از جیب یک گروه به جیب گروه دیگر تغییر کند بلکه معتقدم نوسازی باید واقعا بر اساس درک درست از ضرورت انسجام مردم بر پایه قدرت و تهیه دستورکار ملی صورت گیرد.

سرگیی نوروف معاون دومای روسیه و معاون حزب حاکم روسیه واحد نیز گفته که ولادیمیر زلنسکی باید از شروع دوباره مذاکرات بین دولت مرکزی اوکراین و نمایندگان جمهوری های مردمی دونتسک و لوگانسک در چارچوب روند گفت وگوهای مینسک حمایت کند.

وی اضافه نمود: اگر زلنسکی واقعا به فکر بهبودی شرایط اوکراین است باید همکاری با روسیه و گفت وگوی سازنده با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را در دستورکار خود قرار دهد.

کنستانتین کاساچوف رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون نیز تاکید نمود: اگر زلنسکی از شکست پروشنکو درس بگیرد به این واقعیت پی خواهد برد که جامعه اوکراین خواستار برقراری روابط با روسیه و برداشتن گام در این جهت است و مسکو برای حرکت در چنین جهتی آماده است.

نیکلای فدوروف معاون شورای فدراسیون روسیه نیز گفته که هنوز خیلی زود است درباره پیروزی زلنسکی و روابط آن با روسیه اظهار نظر کنیم.

آلکسی پوشکوف رئیس کمیسیون امور سیاستگذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون هم در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: نتایج انتخابات ریاست جمهوری اوکراین درهم کوبیدن و شکست کامل و نابودکننده پروشنکو بود.

وی اضافه نمود: مردم اوکراین به نفرت از روسیه که تنها برنامه پروشنکو بود رای ندادند و به خادم مردمی رای دادند که زلنسکی نقش آن را در سینما بازی نموده بود، هر چند که سیاست همانند فیلم نیست.

سناتور آلکساندر واینبرگ عضو شورای فدراسیون نیز امروز در جلسه علنی این مجلس گفت که در پذیرفتن و به رسمیت شناختن نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری اوکراین نباید شتاب زده عمل کرد چرا که 10 میلیون اوکراینی نتوانستند رای بدهند و ناظران روس هم به اوکراین راه داده نشدند.

** واکنش ها در اروپا

دونالد توسک رییس شورای اتحادیه اروپا هم در توییترش نوشت که این اتحادیه مصمم است حمایت خود از اوکراین را ادامه دهد.

وی انتخابات اخیر در اوکراین روز سرنوشت اوکراینی ها خواند و انتخابات آزاد و جابجایی مسالمت آمیز قدرت در این کشور را نشانه ای از یک دموکراسی قوی در اوکراین خواند.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو نیز پیروزی سیاستمدار نوظهور اوکراین را تبریک گفت و اوکراین را همکار ارزشمند ناتو خواند که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی امیدوار به ادامه همکاری ها با آن است.

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه، جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا، آندژی دودا رییس جمهوری لهستان و نیز سفیر آمریکا در کی یف نیز پیروزی زلنسکی را تبریک گفتند.

اروپام*391*1346*2040

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: ایرنا
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 8418

به "واکنش محتاطانه روس ها و تبریک اروپایی ها به پیروز انتخابات اوکراین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش محتاطانه روس ها و تبریک اروپایی ها به پیروز انتخابات اوکراین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید