هشدار! هنگام گرفتار شدن در سیل چه کنیم!

به گزارش مهسان بلاگ، راه هایی برای نجات از سیل

هرچند که طبیعت در اکثر مواقع برای ما حاوی انرژی مثبت و زیبایی های بی حد و حصر است، اما گاهی هم خشم طبیعت گریبان گیر بشر می گردد و سناریوهایی غم انگیزی را فراهم می آورد! البته ناگفته نماند که بسیاری از این بلایای طبیعی نظیر سیل در نتیجه دخل و تصرف انسان ها در طبیعت می باشد. با توجه به وقوع سیل در چندین شهر کشور در روزهای اخیر متاسفانه خسارت های بسیاری به هموطنان عزیزمان وارد شده است تیم تحریریه خبرنگاران ضمن همدردی با عزیزان مصیبت دیده در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران میخواهد تا درباره اقدامات پیشگیرانه و همچنین کارهایی که ضروری است در هنگام وقوع سیل و گرفتار شدن در سیلاب ها انجام دهید را بیان کند؛ در ادامه همراه با ما باشید تا از راه های نجات از سیل آگاه شوید.

هشدار! هنگام گرفتار شدن در سیل چه کنیم!

نکات لازم در لحظه وقوع سیل

  • توجه داشته باشید که اولین راه برای نجات از سیل یا هر بلای دیگر این است خونسردی خودتان را حفظ کنید و از دست پاچه شدن به شدت خودداری کنید.
  • زمانی که آرام باشید راه های نجات از سیل را بهتر به یاد می آورید و سریع تر می توانید خودتان و خانواده خودتان را نجات دهید.
  • هنگامی که شما آرام هستید، ذهن شما به آسانی به یاد می آورد که چه کارهای لازم به انجام است.
  • هدف اصلی شما این است که از ماشین خارج شوید و اگر اورژانس در اطراف وجود نداشته باشند، به سطحی بالاتر بروید.
  • به محض این که مشاهده کردید ارتفاع آب از 15 سانتیمتر بیشتر شده ،هرگز صبر نکنید تا میزان آب افزایش یابد تا در معرض یک وضعیت خطرناک قرار گیرید؛ سریع اقدامات لازم را انجام دهید و ماشین را ترک کنید.
  • از همه مهمتر این که قبل از اینکه به شهر دیگری سفر کنید از شرایط آب و هوایی آن منطقه آگاه شوید و در صورت مناسب نبودن شرایط جوی هرگز این ریسک را نکنید که سفر را شروع کنید.

متاسفانه گیر افتادن در سیل یکی از اتفاقات ناگواری است که برای افراد در سراسر دنیا رخ می دهد. با توجه به راه افتاد سیل در تعدادی از شهرهای کشورمان ما بر آن شدیم تا چند مورد از راه های نجات از سیل را اطلاع رسانی کنیم.

از بدترین اتفاقات ممکن هنگام وقوع سیل این است که افراد با خودرو درون آب گیر بیافتند! مهمترین موضوعی که باید در نظر داشتید باشید این است گول ارتفاع کم آب را نخورید؛ مطابق با خبری که اداره مدیریت اضطراری اعلام نموده

آب هایی با ارتفاع کمتر از 15 سانتیمتر منجر به شکستن فرمان خورد می گردد و کنترل اتومبیل از دست راننده خارج خواهد شد.

از همین رو اگر ارتفاع آب به 30 سانتیمتر آب برسد به طرز شگفت انگیزی می تواند اتومبیل ها را به تدریج از بین برده و شناور کند.

در نهایت زمانی که ارتفاع آب به 57 سانتی متر برسد منجر به جابجایی وسایل نقلیه شده و در این شرایط حتی خودروهای بزرگ نظیر کامیون و وانت های باربری هم به حرکت در می آیند.

با توجه به این که این شرایط بسیار ترسناک است چند مورد از راه های نجات از سیل وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنید تا جان سالم از این بلای طبیعی به در ببرید.

راه هایی برای نجات از سیل در صورت حضور از خودرو

در دید باشید!

توجه داشته باشید که منظور از اینکه در دید باشید این نیست که بروید بر روی سقف ماشین! این کار به هیچ وجه توصیه نمی گردد؛ برای دید بود بودن می بایست که چراغ های خطر و چراغ های جلو اتومبیل را روشن کنید و با اورژانس 115 و سازمان های یاری رسان نظیر 112سریع تماس بگیرید و منتظر نیروهای امدادی باشید.

خود در داخل خودرو حبس نکنید!

هر گونه محدودیتی را در داخل ماشین از خود بدور کنید که یکی از آن ها باز کردن کمربند ایمنی است. زمانی که آب را اطراف ماشین خود مشاهده می کنید، ماشین را متوقف نموده و بلافاصله خود را از کمربند آزاد کنید، همچنین از باز بودن قفل همه در های خود اطمینان حاصل کنید به دلیل آن که اگر کسی در نزدیکی شما باشد می تواند به راحتی در را باز نموده و شما را نجات دهد.

لباس های اضافه خود را در بیاورید!

توجه داشته که حداقل دو الی سه لایه لباس نازک و سبک به تن داشته باشید، چنانچه کت، پالتو یا دیگر لباس هایی که سنگین است را بر تن دارید حتما از در بیاورید چرا که منجر به غرق شدن شما در هنگام شنا برای نجات از سیل ها می گردد.

اگر شما دو عدد لباس (بالا تنه و پایین تنه) پوشیده باشید، به مسئله ای بر نمی خورید. ولی اگر شما کت و انواع دیگر لایه ها را پوشیده باشید، بهتر است همه آن ها را بلافاصله از تن خود خارج کنید. این ابتکار عمل، شما را از غرق شدن در هنگام شنا کردن نجات می دهد.

یکی از پنجرهای خودرو را باز کنید!

حال بعد از این اقدامات گفته شده دیگر وقت آن رسیده که خودتان هم دست به کار شوید و برای نجات از سیل اقدام کنید! در صورت شدت دریافت فشار آب یکی از پنجرهای خود را به آرامی پایین بکشید. تا زمانی که ماشین هنوز زیر آب نرفته، پنجره های الکتریکی معمولا حتی در سیل کار می نمایند. هنگامی که پنجره را با موفقیت پایین آوردید، به سمت یک بلندی بروید و سریع با پلیس یا اورژانس تماس بگیرید.

درب خودرو را باز کنید!

در بدترین حالت ممکن اگر پنجره اتومبیلتان باز نشد، به ناچار درب ماشین را باشید کنید. در شرایط که سیل ماشین را احاطه نموده احتمالا باز کردن درب اتومبیل هم برای افرادی که توان کمتری دارند کار سختی است در این صورت پیشنهاد می کنیم که شیشه اتومبیل را از طریق بشکنید.

اگر از ابزارهای دیگر استفاده می کنید، شکستن پنجره ای در فضای فشرده سخت می گردد. این هدایت ها فقط در صورتی قابل اجراست که آب هنوز در سطح پایین باشد.

توجه داشته باشید که ممکن است هنگام شکستن شیشه اتومبیل دستتان زخمی بگردد اما باید این موضوع را مد نظر داشته باشید که اولویت در این لحظه نجات جان شما و نجات از سیل است.

وسایل خود را فراموش کنید!

زمان که در حال نجات از سیل هستید قید وسایل داخل خودرو را بزنید و خودتان را در گیر حمل کیف یا دیگر لوازم نکنید چرا که سیل امان نمی دهد به شما و باید به این موضوع توجه داشته باشید که این یک بلای طبیعی با قدرت بسیار بالا است. در صورتی که امکان راه رفتن بر روی آب را هنوز دارید، گوشی خود را اولویت بندی کنید تا بتوانید هر زمان که خواستید برای یاری تماس بگیرید.

سعی نکنید ماشین خود را نجات دهید!

هرگز به این فکر نکنید که در حین وقوع سیل ماشین خودتان را نجات دهید. شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که در حین نجات از سیل باید به این موضوع توجه داشتید اولویت اصلی خود شما هستید و باید به سرعت از ماشین پیاده شوید و خودتان را به سطح بالایی برسید. سیل می تواند به یک سطح بسیار بلند برسد، بنابراین بهتر است از کوشش برای نجات خودرو خود اجتناب کنید.

اگر اتومبیلتان گران قیمت است و ارزش بالایی دارد می بایست از قبل پیش بینی های لازم را انجام می دادید و اخبار پیش بینی آب و هوا را آنالیز می کردید.

به سازمان ها اجازه دهید تا با یدک کش ماشینتان را نجات دهند!

در خاتمه باید بگوییم که آب سطحش پایین آمد بهتر است که اجازه دهید خودروی شما با یدک کش ها حمل گردد و به مکان امن برده گردد. به شدت از استارت زدن و هل دادن ماشین اجنتاب کنید. این کار را به پرسنل اورژانس بسپارید زیرا که پرسنل اورژانس همواره از وسایل مناسب برای یدک اتومبیل ها به مکان های امن استفاده می نمایند.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: الی گشت
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 7337

به "هشدار! هنگام گرفتار شدن در سیل چه کنیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار! هنگام گرفتار شدن در سیل چه کنیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید