هشدار موج دوم آنفلوآنزا ، 5 استان در صدر شیوع ، فوتی ها بیماری زمینه ای داشتند

به گزارش مهسان بلاگ، آنفلوآنزا سه موج دارد که بر اساس اعلام یک عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا، در حال حاضر در موج اول آن هستیم. اگر مسائل بهداشتی بیشتر در جامعه رعایت شوند، احتمال نرسیدن موج دوم وجود دارد اما در صورت وقوع، موج دوم با شدت بیشتر رخ می دهد.

هشدار موج دوم آنفلوآنزا ، 5 استان در صدر شیوع ، فوتی ها بیماری زمینه ای داشتند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر مسعود مردانی عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اشاره به تفاوت سرماخوردگی و آنفلوآنزا، گفت: دو بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا، یکسری علائم دارند که باعث همپوشانی شان می گردد، اما یکسری موارد هم در این دو بیماری وجود دارد که می توان آن ها را از یکدیگر متمایز کرد.

  • مجله آنفلوآنزا

وی اضافه کرد: معمولا در آنفلوآنزا با بروز ناگهانی تب، همراه با بدن درد روبرو می شویم. به طوری که تب بیمار گاهی تا 40 درجه هم می رسد. بروز تب در آنفلوآنزا بسیار ناگهانی است؛ به طوری که ساعت و زمان دقیق بروز آن ممکن است در ذهن بیمار بماند. در حالیکه تب در بیماری سرماخوردگی به صورت تدریجی و با درجات پایین رخ می دهد و به ندرت به 38 درجه می رسد.

مردانی ادامه داد: شاه علامت سرماخوردگی آبریزش بینی، عطسه و سرفه است. درحالیکه شاه علامت آنفلوآنزا، تب و درد و کوفتگی بدن است. البته هر دو ممکن است سرفه و عطسه را داشته باشند. بدن درد علامت بیماری آنفلوآنزا است. باید توجه کرد که حال بیمار آنفلوآنزا بسیار بد است و فرد نمی تواند بدون یاری کسی از جایش بلند گردد و در موارد شدید در بیمارستان بستری می گردد. شدت علائم بسیار شاخص است، اما در سرماخوردگی اینطور نیست.

وی درباره تفاوت درمان های بیماری آنفلوآنزا با سرماخوردگی، گفت: در بیماری آنفلوآنزا یک داروی ضدویروسی تجویز می گردد که اگر بیمار در سه روز ابتدایی بیماری مصرف کند، بهتر پاسخ می گیرد، اما فرد در سرماخوردگی اصلا به مصرف آنتی بیوتیک و داروی ضد ویروسی احتیاج ندارد مگر اینکه گلو چرکی باشد.

مردانی با بیان اینکه به طور کلی آنفلوآنزا سه موج دارد، اظهار کرد: زمان بروز موج های آنفلوآنزا غیرقابل پیش بینی است و هر چه هوا سردتر گردد و بروز موارد بیماری شدیدتر گردد، شدت امواج بیماری هم افزایش پیدا می نماید. سال جاری موج اول آنفلوآنزا تقریبا یک ماه زودتر از موعد معمول و مورد انتظار شروع شد و از آنجایی که آنفلوآنزای H1N1 بیشترین موارد را به خود اختصاص داد، شاهد علائم بالینی سخت و شدید بودیم.

وی تاکید نمود: حال هر چه در جامعه بیشتر مسائل بهداشتی را رعایت کنیم مانند شست وشوی مداوم دست ها، تزریق واکسن در افراد در معرض خطر، پرهیز از دست دادن و روبوسی، جدا بودن از جمع در صورت ابتلا به بیماری و ... اصلا ممکن است موج دوم اتفاق نیفتاد، اما اگر این موارد رعایت نشوند، موج دوم بیماری آنفلوآنزا با شدت بیشتری اتفاق می افتد. البته با سرما و سردتر شدن هوا هم این اتفاق می افتد.

وی همچنین گفت: بروز امواج بیماری آنفلوآنزا حداکثر تا بهار طول می کشد و در حال حاضر در موج اول بیماری هستیم.

  • وزارت بهداشت: دارو تامین است

دکتر علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه این موج از بیماری آنفلوآنزا از دو هفته دیگر فروکش می نماید، گفت: در حال حاضر هیچ مسئله ای از نظر تامین داروهای آنفلوآنزا نداریم.

وی با بیان اینکه طی یک هفته اخیر یعنی از دوم تا هشتم آذر ماه 273 نفر به دلیل آنفلوآنزا در بیمارستان ها بستری شده اند و متاسفانه 19 نفر هم فوت نموده اند، اضافه کرد: البته همه مبتلایانی که فوت کردند و یا در بیمارستان بستری شده اند، دارای بیماری های زمینه ای مانند بیماری مزمن تنفسی و بیماری های قلبی بوده اند.

رییسی در پاسخ به اینکه در کدام استان های کشور بیشترین بروز و شیوع آنفلوآنزا وجود دارد، گفت: استان های گلستان، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و اهواز استان هایی هستند که بیشترین بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزا در آن ها گزارش شده است. در عین حال باید توجه کرد که این موج آنفلوآنزا تا حدود دو هفته دیگر ادامه خواهد داشت و شاید طی این مدت شدیدتر هم گردد، اما بعد از دو هفته فروکش خواهد نمود.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 27911

به "هشدار موج دوم آنفلوآنزا ، 5 استان در صدر شیوع ، فوتی ها بیماری زمینه ای داشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار موج دوم آنفلوآنزا ، 5 استان در صدر شیوع ، فوتی ها بیماری زمینه ای داشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید