معرفی معروف ترین کلیساهای ارمنستان ، جلال و شکوه جاذبه های مذهبی

به گزارش مهسان بلاگ، در میانه قاره آسیا، کشوری زیبا چون کشور ارمنستان وجود دارد که با زیبایی های چشم نواز خود و جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی بی مثالی که در دل خود جای داده، توانسته است در رقابت جذب گردشگر در عرصه بین المللی پر قدرت ظاهر گردد. این کشور که جز اولین کشور های آسیایی بوده که دین مسیحیت را به عنوان دین رسمی کشور خود پذیرفته، دارای جاذبه های مذهبی متعددی می باشد. این کشور که قدمت بسیار زیادی را نیز برایش تخمین زده اند، در سال 301 میلادی، با بیان این اصل که دین رسمی ارمنستان مسیحیت است، خود را به عنوان یکی از پایگاه های مهم این دین در قاره آسیا بیان کرد. هر چند با این اعلام عملاً دشمنی ها با کشور ارمنستان بیشتر شد، اما مردمان محلی این کشور، با کلیساهای معروف ارمنستان در ارتفاعات بلند که به راحتی قابل دسترسی نبوده، سعی داشته اند که این دین و نمادهای مذهبی را از دست دشمنان و متجاوزان به دور نگه دارند. اکنون که قرن ها از روزهای اولیه شکل گیری کانون مسیحیت در این کشور می گذرد و نزاع های این گونه به کمترین میزان خود رسیده، این کلیساها به یکی از مهمترین و جذاب ترین جاذبه های این کشور بدل شده اند و همه ساله مسیحیان و غیر مسیحیان به این کشور سفر می نمایند تا کلیساهای دیدنی ارمنستان را از نزدیک مشاهده نمایند. هر چند تمام این کلیساها زیبا و چشم نواز هستند، اما ما قصد داریم 10 مورد از معروف ترین کلیساهای ارمنستان را به شما معرفی کنیم. کلیساهایی که با داشتن شاخصه های منحصر به خود توانسته اند برتر از سایر همتایان خود باشند. اگر می خواهید که کلیساهای دیدنی ارمنستان را بشناسید تا انتهای نوشتار معروف ترین کلیساهای ارمنستان همراه ما باشید.

معرفی معروف ترین کلیساهای ارمنستان ، جلال و شکوه جاذبه های مذهبی

1-کلیسای سنت گریگور لوزاوریچ کشور ارمنستان St Grigor Lusavorich

یکی از جدیدترین کلیساهایی که در کشور ارمنستان بنا شده، کلیسای زیبا و باشکوه سنت گریگور لوراوریچ است. این کلیسا در بین کلیساهای معروف ارمنستان حدود هفت سال پیش و به مناسبت بزرگداشت هزار و هفتصدمین سالگرد فراگیر شدن دین مسیحیت در کشور ارمنستان بنا شد. به محض ورود به داخل این کلیسا چشمانتان بر روی معماری باشکوه به کار گرفته شده در دیواره های این کلیسا میخکوب می گردد و شما محو تماشای این زیبایی های بی مثال در دل یک جاذبه مذهبی خواهید شد. اگر به دیوار نوشته این کلیسا چشم بدوزید، خواهید دید که این بنا به منظور ادای احترام به یک روشنگر مسیحی به نام سنت گریگور به این نام شهره شده است. شهرتی که علاوه بر بزرگ داشتن نام این فرد که برای مسیحیان و رشد مسیحیت بسیار اقدامات مهمی انجام داده است، سبب شده که گردشگران مشتاق تماشای این شاخص معماری در بین کلیساهای معروف ارمنستان باشند. زیبایی هایی که به واسطه نور پردازی های فوق العاده ای که در این بنا به کار گرفته شده است، دو چندان شده و لحظات هیجان انگیزی را برای بازدیدنمایندگان فراهم آورده است.

2-کلیسای حواری ارمنی اچمیادزین کشور ارمنستان Echimiazin Armenian Apostolic Church

بعد از معرفی جدیدترین کلیسای کشور ارمنستان قصد داریم تا قدیمی ترین کلیسای دنیا را نیز به شما معرفی کنیم. کلیسای حواری ارمنی اچمیادزین همان کلیسایی است که در قلب کشور ارمنستان قرار گرفته و به دلیل داشتن قدمت بالا مورد توجه مجامع بین المللی در زمینه گردشگری هم قرار گرفته است. هر چند که به دلیل گذر زمان و بی توجهی مسئولان گردشگری کشور ارمنستان، کلیسای اصلی و داخلی تا حدی تخریب شده و بعد از اعلام اعتراض های بین المللی کشور ارمنستان به این فکر افتاد که مجدد این بنا را مورد بازسازی و مرمت قرار دهد، اما این به این معنا نیست که درب های این کلیسا در بین کلیساهای دیدنی ارمنستان به روی علاقمندان به جاذبه های مذهبی بسته است. بخش های نوسازی که به مرور زمان در طرح توسعه ای این کلیسا به آن اضافه شده اند، قابلیت این را دارند که بازدیدنمایندگان را پذیرا باشد. حتی در بعضی از مراسم های مذهبی و آیینی مربوط به دین مسیحیت، افراد مذهبی در این مکان گرد یک دیگر جمع می شوند و به انجام مراسم های مربوطه می پردازند. اگر قصد دارید که اطلاعات بیشتری را درباره این مراسم ها کسب کنید و نحوه اجرای آن را جویا شوید، پس از گذر از ورودی اصلی به سوی دفتر مرکزی این مکان که کمی آن طرف تر از ورودی بنا واقع شده است، مراجعه کنید تا هم از قدمت و تاریخچه این جاذبه در بین کلیساهای دیدنی ارمنستان آگاه شوید و هم اطلاعات یاد شده را از کارشناسان مقیم دفتر مرکزی کسب کنید.

3-کلیسایی گغارد کشور تاریخی و زیبای ارمنستان Geghard Monastery

هنر معماری از آن دست هنرهایی است که در هر نوع سازه ای جلوه گری منحصر به خود را دارد و این هنر در ساختار سازه های مذهبی چون کلیسا رنگ و لعاب خاص خود را دارد. یکی از زیباترین نمونه های این بناها که هنر معماری در آن به بهترین شکل ممکن جلوه گری دارد، کلیسای گغارد است. گغارد که معنای نیزه را درون خود مستتر نموده، بیانگر یکی از اعتقادات مسیحیان است که اشاره به نیزه ای دارد که در زمان مصلوب شدن حضرت مسیح آن را برای آنالیز زنده بودن این پیامبر بر بدن وی زدند. این جاذبه که از معماری خاصی بر خوردار است، چنان شما را محو تماشای خود می نماید که نمی توانید حتی پلک بر هم بزنید. ورودی این کلیسا که همانند صخره های سنگی کنده کاری شده می باشد، اولین شگفتی معماری این بناست که شما با آن رو به رو می شوید، چرا که این بخش از بنا با وسایل ابتدایی ساخته شده و همین موضوع برای اهالی فن قابل احترام است. اگر قصد دارید که از این بنای دیدنی در بین معروف ترین کلیساهای ارمنستان بازدید کنید، باید کمی صبوری پیشه کنید، چرا که صف های طویلی در مقابل درب ورودی این کلیسا تشکیل می گردد و می توان گفت که مشتاقان بازدید از این بنا در بین کلیساهای دیدنی ارمنستان بسیار زیاد است.

4-مجموعه ای خیره نماینده به نام کلیسای ساناهین کشور ارمنستان Sanahin monastery complex

اگر می خواهید که از یکی از مهمترین مجموعه های مذهبی و مسیحی شهر ارمنستان بازدید به عمل آورید، به ساناهین سری بزنید. این مکان باشکوه که از مساحت قابل ملاحظه ای برخوردار است، در دل خود حدود 80 عدد سنگ صلیبی شکل که در زبان محلی چلیپا نام دارد را جای داده و توانسته است از این حیث برای خود اعتباری دست و پا کند. هر کدام از این سنگ های چلیپا دارای کنده کاری ها و حجاری های خاصی هستند که در سایر چلیپاها دیده نمی گردد. این تنوع سبب شده که تاریخ شناسان و متخصصان امر حجاری را بیش از سایر علاقمندان مجذوب این کلیسا شوند. در دل همین تنوع اما می توان طرحی ثابت را در اکثر این سنگ ها مشاهده کنید و آن طرح چیزی نیست جز دانه ای که با رویاندن دو شاخه سعی دارد که به سمت بالا حرکت کند. این نماد که بیانگر علاقه به زندگی و تکامل است، نشان می دهد که اعتقاد به حیات بعد از مرگ در میان دین مسیحیت هم صندلی ویژه ای دارد که نباید از آن غافل شد. اگر دوست دارید که از این سنگ ها عکس یادگاری ثبت کنید، کلیسای ساناهین را در بین کلیساهای معروف ارمنستان از یاد نبرید.

5-کلیسای دیدنی تاریخی و پر رمز و راز خور ویراپ Khor Virap Monastery

بدون تردید نام خور ویراپ در کشور ارمنستان به گوش شما خورده، زیرا این جاذبه یکی از پر آوازه ترین جاذبه این کشور به حساب می آید. این کلیسا به دلیل موقعیت جغرافیایی بی نظیری که دارد، توانسته از سایر کلیساهای این کشور در زمینه جذب گردشگر پیشی بگیرید و مشتاقان خویش را افزایش دهد. تماشای این جاذبه مذهبی در کنار کوه زیبا و مرتفع آرارات به قدری لذت بخش است که نمی توان وسوسه تماشای این بنا را از سر به در کنیم. همانطور که در ابتدای نوشتار کلیساهای دیدنی ارمنستان عنوان کردیم کلیساها را برای مصون نگه داشته شدن از آسیب های دشمنان در دل کوه ها می ساختند و این کلیسا نیز بدون شک از این قاعده مستثنی نبوده است. البته که دلیل دیگری نیز در پس این تصمیم بوده و ساخت این بنا در این موقعیت جغرافیایی دور نگه داشتن کلیسا از بلایای طبیعی به ویژه زلزله نیز بوده است. به هر جهت این بنا نه تنها معماری خاص و موقعیتی ویژه دارد، بلکه دارای تاریخچه ای پر فراز و نشیب نیز می باشد. گفته می گردد که گریگور که از بزرگان دین مسیحیت بوده، به دلیل دعوت کردن مردم به آیین مسیحیت حدود 13 سال در سیاه چالی به عمق 7 و یا 8 متری زندانی بوده است. هر چند همین موضوع نیز خود ارزش تاریخی بسیاری دارد اما این تمام تاریخچه خور ویراپ نیست. در ادامه این داستان تاریخی نقل شده که وقتی ماموران زندان پس از 13 سال به سراغ گریگور رفتند و دیدن که او به طرز غیر قابل باوری زنده مانده است. با آنالیز هایی که انجام شد آن ها متوجه شدند که در طول این 13 سال یک دختر مسیحی که نام آن در تاریخ درج نشده، مخفیانه برای او از راه مخفی نان و غذا می آورده تا او را زنده نگه دارد و آیین مسیحیت از داشتن چنین بزرگی محروم نباشد. همین اقدام او سبب شد که گریگور را به نحوی دیگر مجازات نمایند و دیگر او را به این سیاه چال منتقل ننمایند. اگر می خواهید که این سیاه چال که در دل خور ویراپ واقع شده است را مشاهده کنید و به عارضه ای به نام کلاستروفوبیا یا همان هراس خفه شدن دچار هستید، بهتر است که از این بازدید در بین معروف ترین کلیساهای ارمنستان صرف نظر کنید، چرا که عمق بالای این سیاه چال ممکن است شما را با مسائل شدیدی رو به رو کند و حتی ممکن است که موقع پایین رفتن از نردبان های عمودی این سیاه چال سرگیجه بگیرید و به پایین سقوط کنید.

6-کلیسای زیبا و حیرت آور تاتو در کشور ارمنستان Tatev Monastery

اگر در فصل تابستان مسافر کشور ارمنستان شدید و قصد دارید که یک کلیسای زیبا را از نزدیک مشاهده کنید به تاتو سری بزنید، چرا که این کلیسا در این فصل زیبایی خارق العاده ای دارد. وجود جاذبه های طبیعی در موقعیت جغرافیایی خاص این بنا و معماری به کار رفته در این جاذبه مذهبی با نورپردازی های حیرت آور می تواند همان چیزی باشد که شما از این مکان انتظار دارید. اگر چه در فصل زمستان راستا منتهی به تاتو کمی صعب العبور می گردد، اما این موضع باعث نمی گردد که از زیبایی های جلوه یافته در این جاذبه چیزی کاسته گردد. پس همراه با راهنمایان تورهای گردشگری کشور ارمنستان پای در راه تاتو بگذارید و خود را به این مکان که یکی از کلیساهای معروف ارمنستان هست، برسانید. مکانی که در روزهای یکشنبه شاهد حضور خیل عظیمی از مسیحیان است که قصد دارند مراسم مذهبی را برگزار نمایند.

7-ویرانه های به جا مانده از کلیسای باستانی زوراتنوتس در کشور ارمنستان Zvartnots Ruins

یکی از جاذبه ها و سازه هایی که از کشور ارمنستان به ثبت آثار باستانی یونسکو نیز رسیده، کلیسای زوارتنوتس است که با نام معبد ویرانه ها نیز شناخته می گردد. این جاذبه که یکی از قدیمی ترین نمونه های کلیساهای کشور ارمنستان است و در قرن 6 میلادی بنا شده، یکی از نخستین نمونه های کلیساهای مدور سه طبقه دنیا است که به دلیل معماری بی مثالش و همچنین ظرافتی که در ساخت آن به کار گرفته شده، یکی از برترین جاذبه ها در بین معروف ترین کلیساهای ارمنستان به حساب می آید. جاذبه ای که به دلیل یک زلزله مهیب که حدود سه قرن پیش اتفاق افتاده، به یک ویرانه ای تبدیل شده که از آن تنها ستون ها و محراب به جا مانده است. البته همین قسمت های باقی مانده که امروزه سندی از این کلیسای شاخص است و ساختاری دایره ای شکل دارد، توانسته گردشگران زیادی را چون یک آهنربای قوی به سوی خود جذب کند. این جاذبه که در میان تمام کلیساهایی که ساختار مستطیل شکل دارند، از استحکام قابل ملاحظه تری نیز بهره جسته، می تواند همان دردانه ای باشد که به دنبالش می گشتید. پس این نمونه بی همتا را در بین کلیساهای دیدنی ارمنستان از یاد نبرید.

8-تماشای کلیسای سواناوانک کشور ارمنستان Sevanakvank monastery

اگر قصد دارید که یکی از کلیساهای معروف ارمنستان که صلیبی از جنس آهک با نقش حضرت مسیح را در قلب آن جای گرفته را بیابید، به دنبال یافتن نام کلیسای سواناوانک بر روی نقشه های جغرافیایی ارمنستان باشید. این جاذبه که یکی از دورترین کلیساها از محیط های شهری است، بر روی تپه های مجاور دریاچه سوان کشور ارمنستان بنا شده، دارای صلیبی می باشد که از جنس آهک است و با رنگ سبز بی نظیر و نقشی از حضرت مسیح سال های سال گردشگران را مجذوب خود ساخته است. این جاذبه که گویا زمانی در اختیار کشیشان خاطی و مرتکب گناه بوده، اکنون آنقدر پر آوازه شده است که اگر فردی سه انتخاب برای گردشگری در میان جاذبه های مذهبی را داشته باشد بدون شک سواناوانک را جز انتخاب هایش قرار می دهد. پس این جاذبه بی نظیر را در بالاترین قسمت های لیست گردشگریتان در بین کلیساهای دیدنی ارمنستان قرار دهید. شک نداریم که از این کار پشیمان نمی شوید.

9-کلیسای صورتی رنگ ادزون در کشور ارمنستان Odzun church

بیشتر کلیساهایی که در دنیا دیده می گردد، با مدد دریافت از سنگ های تیره و خاکستری رنگ قد علم نموده و بر بستر محیط یک کشور جلوه گری می نمایند. این رنگ ها اگرچه شکوه بنا را بیشتر می نمایند، اما رنگ های دیگر نیز می تواند همین شکوه را در دل شما ایجاد نماید و ما قصد داریم که از کلیسایی یاد کنیم که در دیواره های آن سنگ های صورتی رنگ فلستس استفاده شده است. این بنای زیبا که ادزون نام دارد، به قدری درخشان و پر تلالو است که توانسته کوه های عظیم آن منطقه را تحت تأثیر خود قرار دهد. شاید کمتر نمونه ای از این کلیسا را بتوانید در دنیا پیدا کنید، پس چشم بر زیبایی های بی مثال این کلیسا در میان کلیساهای معروف ارمنستان نبندید و دعوت نامه این جاذبه را بپذیرید تا به مهمانی باشکوه این کلیسا در بین معروف ترین کلیساهای ارمنستان بروید.

10-کلیسای دو طبقه نوراوانک کشور ارمنستان Noravank Monastery

اما به عنوان آخرین مورد از میان ده کلیسای برتر کشور ارمنستان قصد داریم تا بنایی را معرفی کنیم که تنها کلیسای دو طبقه این کشور به حساب می آید و کلیسا نوراوانک نام دارد. نوراوانکی که در سطح بین المللی نیز همتایان انگشت شماری دارد و به همین دلیل توانسته دل از علاقمندان این حوزه از گردشگری را برباید. زمانی که به درون این کلیسا در میان کلیساهای معروف ارمنستان پای می گذارید و وارد صحن اصلی این کلیسا می شوید، خواهید دید که در گوشه ای از این صحن پله هایی باریک از جنس سنگ به طبقه بالا کشیده شده است. این پله ها که عرض کمی دارند در واقع راهی بوده که کشیشان را به طبقه فوقانی راهنمایی می نموده و به قدری باریک است که امکان عبور تنها یک نفر را در هر لحظه دارا می باشد. این معماری خاص و این ساختار منحصر به فرد همان چیزی است که می تواند شما را به وجد بیاورد و شما را سرشار از ذوق و شعف کند. معرفی نامه 10 مورد از کلیساهای دیدنی ارمنستان در این لحظه به انتها می رسد. اما همچنان می توان ذره بین را بر روی قسمت های مختلف این کشور بچرخانیم تا باز هم معروف ترین کلیساهای ارمنستان را شناسایی کنیم. اگر شما هم بناهای این چنینی از این کشور می شناسید که در نوشتار کلیساهای معروف ارمنستان به آن اشاره نشده را معرفی کنید.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: همگردی
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 12380

به "معرفی معروف ترین کلیساهای ارمنستان ، جلال و شکوه جاذبه های مذهبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی معروف ترین کلیساهای ارمنستان ، جلال و شکوه جاذبه های مذهبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید