معرفی آداب و آئین نوروز یزد در قالب نوروزگاه

به گزارش مهسان بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از برگزاری آیین نوروزگاه در ایام نوروز 98 در یزد و شهرستانهای این استان اطلاع داد.

معرفی آداب و آئین نوروز یزد در قالب نوروزگاه

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، سید مصطفی فاطمی با اعلام این خبر گفت: آیین نوروزگاه به منظور ترویج و آشنایی هر چه بیشتر میهمانان نوروزی با آداب و آیین نوروز مردم یزد برگزار می گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اشاره به برگزاری بیش از 114 آئین نوروزگاه در استان، اضافه نمود: برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و سوغات گردشگری و برپایی سفره هفت سین از جمله برنامه های مورد نظر در این استان می باشد.

وی ادامه داد: اجرای نمایش نوروزی، سیاه بازی، حافظ و شاهنامه خوانی، ایجاد عکاس خانه سنتی، پخت غذاهای محلی، معرفی محتوایی محدوده ثبت جهانی شهر یزد به بازدیدکنندگان و مسافران نوروزی، برگزاری نقالی خوانی، برگزاری مسابقات فرهنگی و اجرای زنده صنایع دستی از دیگر برنامه هایی است که در ایام نوروز در بخش های مختلف استان در قالب نورزگاه اجرا خواهد شد. همچنین امسال در روزهای سرانجامی سال نخستین جشنواره سمنو در ابراهیم آباد اشکذر برگزار گردید.

فاطمی اظهار کرد: در بخش اطلاع رسانی عمومی نوروزگاه امسال، با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و اهمیت این موضوع، سعی بر آن خواهیم داشت تا با تهیه و توزیع نقشه و بروشور در مورد یزد این بافت تاریخی جهانی و منحصر به فرد را به مسافران نورزی بهتر معرفی کنیم.

وی در ادامه در مورد برگزاری این آیین در شهرستان های استان گفت: رویداد فرهنگی نوروزگاه در ارتقاء و تقویت ارتباط اقوام با یکدیگر نقش بسزایی ایفا می نماید، از این رو آیین نوروزگاه همزمان با اجرا در مکان های تاریخی یزد نظیر باغ دولت آباد، بافت تاریخی، زندان اسکندر، مجموعه امیرچقماق، مسجد جامع کبیر یزد، 30 موزه فعال استان و اماکن تاریخی و گردشگری شهرستان های استان نیز با همکاری انجمن های مردم نهاد فعال اجرا می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با اشاره به استقبال گسترده مردم در نوروزگاه سال گذشته اعلام کرد: این مراسم از بیست و هشتم اسفندماه امسال لغایت سیزدهم فروردین ماه 98 برگزار خواهد شد.

فاطمی در سرانجام خاطر نشان کرد: با توجه به وجود آثار تاریخی و فرهنگی و جاذبه های گردشگری بی نظیر در استان و ثبت بافت تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی سعی خواهیم داشت تا تمام این ظرفیتهای بی نظیر استان را به همگان معرفی کنیم.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: میراث آریا
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 15230

به "معرفی آداب و آئین نوروز یزد در قالب نوروزگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی آداب و آئین نوروز یزد در قالب نوروزگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید