ماجرای یک سند پرحاشیه ، صدای انتقاد دانشجویان علوم تغذیه به گوش مسئولان می رسد؟

به گزارش مهسان بلاگ، انتشار سند آمایش سرزمینی رشته علوم تغذیه و فرصت اندک داده شده به اعضای بورد تغذیه برای ارائه نظرات و اصلاحات مدنظر، دانشجویان این رشته را بر آن داشت تا صدای نقدها خود را به گوش مسئولان برسانند.

ماجرای یک سند پرحاشیه ، صدای انتقاد دانشجویان علوم تغذیه به گوش مسئولان می رسد؟

گروه دانشگاه خبرنگاران، محیا معصومی- دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از آن دست دانشگاه هایی است که هر از چندگاهی دانشجویانش با حاشیه ها و به قول خودشان بی عدالتی هایی روبه رو می شوند و گویا مسئولان هرچند وقت یکبار فراموش می نمایند که این دانشکده زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی و در نهایت وزارت بهداشت است.

همین چندماه گذشته بود که دانشجویان علوم تغذیه نسبت به روی کار آمدن رییس جدید دانشکده دست به اعتراض و اعتصاب زدند و ضمن تعطیلی کلاس های درس با به دست دریافت پلاکارد هایی مطرح نمودند که چرا دانشکده تغذیه را باید یک پزشک متخصص تغذیه اداره کند و این انتصاب را به پزشک سالاری و نفوذ دو نفر از مدیران ارشد وزارت بهداشت و رانت مرتبط می دانستند.

سند آمایش علوم تغذیه صدای اعتراضات را بلند کرد

اما حال ماجرایی جدید را تجربه می نمایند و بار دیگر پلاکارد های اعتراضی خود را بلند نموده اند، درحقیقت آتش خشم دانشجویان علوم تغذیه از آن موقع شعله کشید که در پی تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت بهداشت موظف شد برای تمام رشته های وابسته تا سال 1408 طبق برآورد احتیاج هر رشته به نیروی انسانی، سند آمایش سرزمینی تهیه کند و در این راستا هم اکنون گزارش آمایش سرزمین رشته علوم تغذیه منتشر شده است.

فرصتی اندک برای به کرسی نشاندن نقدها

انتشار این گزارش تا به امروز حواشی زیادی را به همراه داشته است و دانشجویان علوم تغذیه دلایل متعددی برای اعتراضات خود دارند و عنوان می نمایند که درحال حاضر محمدحسین آیتی، دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی این گزارش را جهت ارائه نظر و نکات اصلاحی لازم به دبیر بورد تغذیه (رحیمی و کشاورز دبیران هیئت ممتحنه و ارزشیابی رشته علوم تغذیه) داده و درخواست نموده است که نظرات خود را تا روز دوشنبه 15 اردیبهشت ماه اعلام نمایند، بنابراین اگر صدای اعتراضات به گوش مسئولان مربوطه نرسد، سند آمایش بدون هیچ تغییری تصویب نهایی خواهد شد و دیگر دست دانشجویان علوم تغذیه به هیچ کجا بند نیست.

کارشناسان علوم تغذیه با این سند محدود می شوند

نقدها دانشجویان علوم تغذیه به این سند آمایشی را در مصاحبه با علی پزشکی دانشجوی دکتری سیاستگذاری غذا و تغذیه جویا شدیم، او نقد بلندبالایی داشت. پزشکی در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران گفت: سال 1394 با تصویب ضوابط آمایش سرزمینی آموزش سلامت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت بهداشت مکلف شد سند آمایش سرزمینی رشته های علوم پزشکی را تهیه نموده و احتیاج کشور را به نیروی انسانی مورد احتیاج در هر یک از این رشته ها مشخص کند، رشته علوم تغذیه نیز از این امر مستثنی نبود و اخیراً گزارش آمایش سرزمینی آن تهیه و منتشر شد که نقد هایی به آن وارد است.

پزشکی گفت: پیشنهاداتی همچون کاهش ظرفیت دکتری علوم تغذیه به 10 نفر در سال، پذیرش 790 نفر پزشک متخصص تغذیه (MD-Ph.D) تا سال 1404، تأسیس رشته مقطع دستیاری تغذیه بالینی یا دوره تخصصی بالینی تغذیه، سپردن مسئولیت بخش تغذیه در بیمارستان ها به پزشکان و عملاً محدودسازی کارشناسان تغذیه به آشپزخانه های بیمارستانی نمونه ای از سلطه پارادایم پزشک سالاری در این گزارش است.

وی مطرح نمود: بیان گزاره هایی همچون هیچ یک از نیرو های انسانی علوم تغذیه، دانش و مهارت ارائه درمان تغذیه ای و پوشش وظایف پزشکان تغذیه ای را ندارند بدون آنکه هیچ فکت علمی برای اثبات این مدعا ارائه گردد نیز به همین دلیل قابل تفسیر است.

ایرادات نگارشی فراوان در یک سند علمی

دانشجوی دکتری سیاستگذاری غذا و تغذیه با بیان اینکه پشتوانه اصلی هر سند و گزارش علمی، خبرگان و صاحب نظرانی هستند که در تهیه آن مشارکت داشته اند، ادامه داد: فارغ از ایرادات نگارشی فراوان که برازنده یک سند علمی نیست، اولین نکته ای که در گزارش خودنمایی می نماید، عدم بهره گیری کافی از نظرات خبرگان و اساتید علوم تغذیه است.

به گفته وی، گزارشی که قرار است به امر مهمی، چون احتیاجسنجی گرایش های رشته علوم تغذیه در مقاطع مختلف تحصیلی بپردازد، باید از نظرات طیف وسیعی از اساتید علوم تغذیه در دانشگاه های علوم پزشکی کشور استفاده کند در حالیکه در تهیه این گزارش فقط سه نفر از اساتید MD-Ph.D تغذیه نقش داشته اند و در کمال تعجب از نظرات هیچ عضو هیئت علمی که تمام مقاطع تحصیلی خود را در رشته علوم تغذیه گذرانده باشد، استفاده نشده است.

نظرات کارشناسان با تجربه علوم تغذیه کجای کار است؟

این دانشجوی منتقد گفت: اساتیدی که فقط چهار سال تحصیلات تخصصی در رشته تغذیه دارند، چگونه نسبت به اساتیدی که بیش از 11 سال از عمر خود را در این رشته به تحصیل گذرانده اند، صاحب صلاحیت تر تشخیص داده شده اند؟ اساتیدی که حوزه فعالیت آن ها تغذیه بالینی است، براساس کدام تخصص و تجربه در خصوص گرایش هایی همچون علوم بهداشتی در تغذیه، علوم تغذیه در بحران و حوادث، تغذیه ورزشی و سیاست های غذا و تغذیه به احتیاجسنجی و ارائه پیشنهادات سیاستی پرداخته اند؟

پزشکی ادامه داد: حتی در حوزه تغذیه بالینی هم طبق مصوبه شورای عالی قطب های علمی وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان قطب تغذیه بالینی کشور انتخاب شده است، اما چرا از نظرات هیچ یک از اعضاء هیئت علمی این دانشگاه در تهیه گزارش استفاده نشده است؟ از این گذشته پزشک بودن تهیه نمایندگان گزارش مشخصاً منجر به ایجاد سوگیری در ارائه پیشنهادات شده، به طوری که این تصور را ایجاد می نماید که اساساً این گزارش برای تئوریزه کردن تأسیس رشته دستیاری تغذیه بالینی در قالبِ ظاهری احتیاجسنجی تهیه شده است.

چشم امید دانشجویان به اعلام نظرات بورد تغذیه

دانشجویان منتقد و معترض به گزارش سند آمایش فعلی از تمام اعضاء خانواده علوم تغذیه ایران به ویژه اساتید و اعضای بورد تغذیه در وزارت بهداشت درخواست دارند که از کیان این رشته در مقابل چنین دست اندازی هایی محافظت نمایند و به دلیل آنکه در تهیه این گزارش از نظرات هیچ یک از خبرگان و بزرگان رشته تغذیه استفاده نشده است، فعلا از تصویب آن در شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور جلوگیری نمایند.

درحقیقت چشم تمامی این دانشجویان به نظرات اعضای بورد تغذیه وزارت بهداشت است که با شنیدن صدای نقدها و اعتراضات در مقابل تصویب این گزارش ایستادگی نمایند چرا که در صورت عدم ارائه نظرات ارشادی آنان تا نیمه اردیبهشت ماه، گزارش این سند نهایی و مصوب خواهد شد.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 46324

به "ماجرای یک سند پرحاشیه ، صدای انتقاد دانشجویان علوم تغذیه به گوش مسئولان می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای یک سند پرحاشیه ، صدای انتقاد دانشجویان علوم تغذیه به گوش مسئولان می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید