قرنطینه اطلاعات کرونایی و چرخه بی اعتمادی جامعه

به گزارش مهسان بلاگ، با گذشت بیش از یک هفته از رونمایی نخستین فرد مبتلا به ویروس کرونا در استان مازندران و اعلام اوج این بیماری در هفته جاری، متصدی اصلی اطلاع رسانی در این باره در استان بدون توجه به دغدغه ها و نیازهای اطلاعاتی مردم و شایعاتی که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و به دنبال آن در فضای حقیقی، قرنطینه اطلاعات از رسانه ها را در دستور کار قرار داده است.

قرنطینه اطلاعات کرونایی و چرخه بی اعتمادی جامعه

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، کنار گذاشتن نانوشته رسانه های گروهی و خبرگزاری ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با توجیه این که تمام روز را در جلسات متعدد کرونایی سر می کنند در روزهای اوج بی اعتمادی جامعه به اطلاع رسانی شبکه های اجتماعی و فضای مجازی باعث شده تا شایعات پیرامون مثبت شدن نمونه ویروس کرونا و مرگ ومیر ناشی از این بیماری در استان مازندران چندین برابر آمارهای رسمی دهن به دهن بچرخد.

ادامه این فرایند در هفته جاری که بنا به اظهار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران زمان حیاتی برای کنترل و پیشگیری ویروس کرونا محسوب می شود، می تواند در نبود تجهیزات و لوازم پیشگیرانه شامل ماسک و لوازم ضدعفونی در سطح داروخانه ها، فرایند بی اعتمادی مردم نسبت به عملکرد شبانه روزی پزشکان و پرستاران استانی را در خدمت رسانی به بیماران افزایش دهد.

بر اساس آخرین آمار ارایه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که شب گذشته تنها در اختیار خبرگزاری صدا و سیما گرفت و حتی خبرگزاری دولت را نامحرم به شمار آورد، آمار بیماران مشکوک 350 نفر و مثبت شدن نمونه 37 نفر و آمار تلفات نیز سه نفر اعلام شده است.

این در حالیست که در فضای مجازی و کانال های خبری بیش از این رقم ها را اعلام می کنند و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در مواجهه با خبرنگاران برای پاسخگویی به این مطالب و رد شایعات صرفا به این بیان که آمارها براساس دستورالعمل ستاد ملی باید از سوی مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت ارایه شود، از اطلاع رسانی بیشتر خودداری می کنند.

جلسات مکرر بهانه ای برای دوری از رسانه ها

در حالی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بنا به اذعان معاونت بهداشتی این دانشگاه که از قضا سخنگویی در قبال ویروس کرونا را در استان برعهده دارد، به بهانه حضور در جلسات مکرر شبانه روزی از اطلاع رسانی شانه خالی می کنند و هیچگونه، پاسخگوی تماس خبرنگاران نیستند که دیگر دانشگاه علوم پزشکی استان در بابل روزانه در فرصت های زمانی مختلف اطلاع رسانی گسترده ای در زمینه آگاهی دهی جامعه نسبت به این ویروس و آمار مبتلاشان و ترخیص شدگان را در اختیار رسانه ها به طور مداوم قرار می دهد.

علاوه بر آن دانشگاه علوم پزشکی بابل تا به امروز بیش از 20 اطلاعیه مختلف را در زمینه اطلاع رسانی نسبت به ویروس کرونا در سایت خبری این دانشگاه و فضای مجازی و شبکه اجتماعی قرار داده و بنا به اذعان بیشتر خبرنگاران، مدیران این دانشگاه ها هر لحظه نیز پاسخگوی آنها هستند و این تفاوت اطلاع رسانی و مواجهه با رسانه ها ازسوی دو دانشگاه به خصوص دانشگاه علوم پزشکی مازندران که داعیه دبیری دانشگاه های کلان مناطق شامل 6 دانشگاه علوم پزشکی کشور را عهده دار است، تا حد زیادی از بی اهمیت جلوه کردن اطلاع رسانی در این دانشگاه حکایت دارد.

اطلاع رسانی از طریق سایت دانشگاه

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پی گله مندی خبرنگاران نسبت به عدم اطلاع رسانی به رسانه های رسمی در مورد ویروس کرونا و پاسخگو نبودن مدیران این دانشگاه ها به خبرنگاران اعلام کرد که رسانه ها می توانند اطلاعات را از سایت این دانشگاه و یا کانال خبری دریافت کنند در حالی که اطلاعات منتشره بر روی این سایت و کانال اخبار قرارگاه زیستی و کارگروه کروناست که پیشتر ازسوی استانداری به عنوان متولی اصلی در اختیار رسانهها قرار داده می شود.

بررسی ها از سایت این دانشگاه نیز نشان می دهد که تعداد بازدیدکنندگان مردمی از این سایت نیز به جز خبری که مربوط به کاهش ساعت کاری ادارات و سازمان های دولتی است به کمتر از 200 نفر می رسد و پیش بینی می شود علت بالا بودن بازدیدکنندگان اخبار ساعت کاری ادارات و سازمان های دولتی نیز بیشتر کارکنان این دانشگاه بودند که بیش از یک هزار کارمند دارد.

این در حالیست که عمده سئوالات خبرنگاران پیرامون کمبود تجهیزات ضدعفونی و ماسک در بازار، چگونگی تهیه این تجهیزات از بازار، مسائل موجود در کلینیک های غربالگری کرونا، خرابی تست تب سنجی در مبادی ورودی و حتی گله مندی برخی از پرستاران فعال در بیمارستان های پذیرش بیماران کرونا در سطح استان مبنی بر کمبود تجهیزات ضدعفونی و سایر لوازم حفاظت است.

پاسخگویی مدیران این دانشگاه نسبت به این اخبار تا حد زیادی می تواند در گیر و دار بازار داغ شایعات اعتماد را به جامعه برگرداند.

آگاه سازی؛ اولویت اطلاع رسانی

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پی گلایه خبرنگاران در مورد نادیده دریافت رسانه های رسمی ازسوی این دانشگاه و انحصار اخبار توسط خبرگزاری صدا و سیما پیرامون ویروس کرونا در نشست شورای اطلاع رسانی که روز گذشته به ریاست معاون سیاسی استاندار مازندران، گفت : در حال حاضر ما بیشتر وقتمان را در جلسات مکرر تصمیم گیری ویروس کرونا می گذارنیم و وقت زیادی برای پاسخگویی به خیل عظیم تماس خبرنگاران نداریم.

دکتر حامد روحانی زاده گفت: در این روزها بیشتر هم وغم ما در زمینه اطلاع رسانی آگاهی بخشی به مردم در مورد ویروس کروناست و سایر اطلاعات از جمله آمار کرونایی ها ازسوی ستاد ملی کرونا در وزارت بهداشت و درمان ارایه می شود.

وی در مورد رفع نشدن مشکل کمبود مواد ضدعفونی و ماسک با وجود وعده رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اضافه کرد : تامین مواد ضدعفونی در بازار ازسوی سازمان صمت استان در حال تامین است و توزیع ماسک نیز طبق دستورالعمل وزارت بهداشت در داروخانه ها ممنوع است و اولویت تامین ماسک نیز برای افراد مشکوک به ویروس کروناست.

نکته جالب این که حتی همین اظهارات معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم بجز در نشست های پشت در بسته در اختیار خبرنگاران قرار نمی گیرد و به نظر می رسد مسئولان این دانشگاه در حال قرنطینه اطلاعات مورد نیاز مردم هستند بویژه این که 10 روز پس از شیوع کرونا در استان حتی یک کنفرانس خبری برگزار یا اطلاعیه ای که در آن به دغدغه های مردم پاسخ داده شده باشد، منتشر نکرده اند.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 37823

به "قرنطینه اطلاعات کرونایی و چرخه بی اعتمادی جامعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرنطینه اطلاعات کرونایی و چرخه بی اعتمادی جامعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید