عوامل تشدیدکننده صدمات سیل گلستان و نقش سدها

به گزارش مهسان بلاگ، یک عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: در سیل گلستان عواملی چون راه آهن آق قلا و ضعف در مدیریت بحران، باعث تشدید صدمات شد.

عوامل تشدیدکننده صدمات سیل گلستان و نقش سدها

به گزارش خبرنگاران، محمد ابراهیم بنی حبیب در نشست تخصصی مدیریت سیلاب و داده های مکانی که به همت سازمان نقشه برداری برگزار گردید، با اشاره به این که سد وشمگیر فقط 4 درصد در کاهش سیلاب اثر داشته است، گفت: سدهای بوستان و گلستان نیز به ترتیب 35 و 55 درصد در کاهش سیلاب تأثیرگذار بوده اند. آیا سدهای ما برای کنترل سیل ساخته شده اند یا جمع آوری رسوب ؟ آیا صرف سدسازی می تواند سیلاب را کنترل کند؟

وی اضافه کرد: عواملی چون راه آهن آق قلا (عدم رعایت ضوابط فنی راه آهن)، ضعف مدیریت بحران (عدم هماهنگی در مدیریت بحران) و نبود برنامه عمل برای مدیریت بحران، صدمات سیل گلستان را تشدید کرد.

بنی حبیب در ادامه با اشاره به علل و عوامل جاری شدن سیلاب در مناطق مختلف کشور، گفت: در سیلاب شیراز بی خبری از حادثه وجود داشت و غلظت بالای رسوب در سیلاب، حادثه را تشدید کرد. حجم بالای رسوب گذاری حاکی از آن است که سیل لرستان از نوع سیلاب های واریزه ای بود و عملاً به دلیل قدرت تخریبی بالای این نوع از سیلاب ها، مردم بی دفاع بودند.

وی اظهار کرد: مدیریت بحران رخداد سیل به علت تخریب جاده ها و پل ها با تأخیر بوده است.

در ادامه این نشست، دکتر مهدی معتق، استاد دانشگاه لایبنیتز هانوفر گفت: سه سیکل درباره بحران وجود دارد، قبل از بحران، بحران و بعد از بحران؛ در ایران قسمت های قبل از بحران گم شده است و در هنگام بحران تشتت آرا ء وجود دارد که باعث می گردد نتوانیم از تکنولوژی به نحو احسن استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: درسی که از سیل 2019 می توانیم بگیریم این است که سدها در بعضی جاها نه تنها نتوانستند از سیل جلوگیری نمایند بلکه باعث تشدید صدمان سیل شدند. به طور مثال سد زده شده و در نتیجه وجود آن، آن قدر آب کمی وارد رودخانه می گردد که کشاورز مجبور است زمین خود را تا کنار رودخانه پیش ببرد و در نتیجه وقوع سیل در رودخانه، زمین کشاورزی را آب می برد و کشاورز متحمل ضرر می گردد.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 8174

به "عوامل تشدیدکننده صدمات سیل گلستان و نقش سدها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل تشدیدکننده صدمات سیل گلستان و نقش سدها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید