ظریف: گفتگوهای سازنده ای با ماکرون داشتیم

به گزارش مهسان بلاگ، وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با رئیس جمهور فرانسه، این دیدار را سازنده خواند اما تأکید کرد که موفقیت آمیز بودن گفتگوها منوط به اجرای تعهدات برجامی اتحادیه اروپاست.

ظریف: گفتگوهای سازنده ای با ماکرون داشتیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر آدینه پس از دیدار با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، در مصاحبه با خبرنگاران دیدارش را ماکرون را سازنده خواند و در عین حال خواهان اجرای تعهدات برجامی اتحادیه اروپا شد.

وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی پس از انتها نشست خود با ماکرون در کاخ الیزه پاریس، در جمع خبرنگاران گفت: مصاحبهیی که با آقای ماکرون داشتیم در ادامه مصاحبههای تلفنی جناب آقای دکتر روحانی و آقای ماکرون طی چند هفته اخیر بود. فرانسه پیشنهادی را ارائه نموده بود و پیشنهاداتی را هم ما ارائه کردیم. این پیشنهادهای درباره نحوه اجرای برجام و گام هایی است که طرفین باید بردارند تا برجام به صورت کامل از سوی همه طرف ها اجرا و مصاحبهها برای رسیدن به درک بهتر از نحوه پیشرفت کار شروع گردد. ما امروز این بحث ها را با آقای ماکرون داشتیم. مصاحبهی خوب و سازنده ای بود، البته [موفقیت مصاحبهها] به این بستگی دارد که اتحادیه اروپا بتواند تعهدات خود در قالب برجام و همچنین تعهداتش بعد از خروج آمریکا از برجام را به انجام برساند.

ظریف اضافه کرد: البته اجلاس G-7 نیز فرصتی است برای آقای ماکرون تا با سایر اعضای اروپایی 1+4 و یا اگر بخواند با سایر اعضای گروه-7 صحبت نمایند. ما مصاحبهها را ادامه خواهیم داد. تماس های آقای ماکرون با آقای دکتر روحانی ادامه خواهد داشت. دیدگاههای ما کاملاً تعیین است. ما برجام را کاملاً غیرقابل مذاکره مجدد می دانیم، اما برای اجرای برجام همان طور که قبلاً نیز در چهارچوب کمیسیون مشترک برجام با طرف های دیگر مصاحبه می کردیم، کماکان برای مصاحبه در سطوح مختلف آمادگی داریم.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: یک بحث دیگر، بحث آزادی کشتی رانی است. جمهوری اسلامی ایران در این خصوص کاملاً شفاف اعلام نموده است که آزادی کشتی رانی باید برای همه باشد. ایران به عنوان کشوری که سواحل طولانی با خلیج فارس و دریای عمان دارد و بخش شمالی تنگه هرمز را نیز در اختیار دارد و مطمئن ترین نیرو برای ایجاد امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز است، همیشه به تأمین آزادی کشتی رانی در این منطقه علاقه مند بوده است. البته ضرورت دارد که آزادی کشتی رانی برای کشتی هایی که حامل کالا یا نفت از جمهوری اسلامی ایران یا برای جمهوری اسلامی ایران هستند نیز فراهم گردد.

ظریف در مورد آزادی کشتی رانی اعلام کرد: آزادی کشتی رانی یک اصل حقوقی بین المللی است که باید برای همه رعایت گردد و به همین دلیل ایران نیز آمادگی دارد که در قبال رعایت آزادی کشتی رانی برای کشتی ها خود، به تضمین آزادی کشتی رانی در خلیج فارس و دریای عمان یاری کند.

وزیر امور خارجه کشورمان که برای دیدار با مقامات فرانسوی قبل از نشست مهم سران گروه-7 در فرانسه به این کشور سفر نموده است، تا ساعتی دیگر با همتای فرانسوی خود ژان ایو لودریان دیدار و مصاحبه خواهد نمود.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 15702

به "ظریف: گفتگوهای سازنده ای با ماکرون داشتیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: گفتگوهای سازنده ای با ماکرون داشتیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید