صعود 4 پله ای ایران در گزارش جهانی شاخص نوآوری ، خروج سالانه 180 هزار تحصیل نموده از کشور صحت ندارد

به گزارش مهسان بلاگ، برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی های روز با ما همراه باشید.

صعود 4 پله ای ایران در گزارش جهانی شاخص نوآوری ، خروج سالانه 180 هزار تحصیل نموده از کشور صحت ندارد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه ای از آن ها را می توانید در ادامه مرور کنید.

صعود 4 پله ای ایران در گزارش جهانی شاخص نوآوری

سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO با عضویت بیش از 190 کشور از جمله ایران هر ساله با تکیه بر بعضی سنجه ها، گزارش شاخص نوآوری کشور های عضو را منتشر می نماید. با توجه به اهمیت فاکتور نوآوری در پیشرفت ملت ها، رقابت تنگاتنگی میان کشور های عضو وجود دارد تا با ارتقاء زیر ساخت های نرم و سخت افزاری در شاخص سالانه مزبور رتبه با کیفیت تری به دست آورند.

ایران از سال 2011 میلادی، به جمع کشور های مورد ارزیابی سازمان جهانی مالکیت فکری پیوسته است و در آخرین گزارش این سازمان، یعنی GII 2019، با چهار پله صعود، در رده شصت و یکم کشور های نوآور جهان و رده دوم آسیای مرکزی و جنوبی قرار گرفته است.

ایران برای انتشار مقالات حوزه لیزر صندلی یازدهم کشور های جهان را کسب کرد

هر چند بیش از چند دهه از عمر جهش جهانی حوزه لیزر و فوتونیک نمی گذرد و این صنعت در جهان، حوزه ای نسبتاً نوپا محسوب می گردد، اما ایران تقریباً از همان ابتدا با این حرکت علمی همراه بود و پیشینه، هسته های علمی ایرانی شکل گرفته در بخش لیزر و فوتونیک، تقریباً همسن عمر این علم در جهان است.

در دهه 80، 19 میلادی، رتبه ایران در این بخش بالای 40 بود و در سال 2018 به مدد جوانان خلاق کشور، ایران توانست به عنوان یازدهمین کشور در این حوزه شناسایی گردد.

آینده اقتصاد کشور به توسعه فعالیت استارت آپ ها بستگی دارد

اسماعیل قادری فر رییس مرکز توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری درباره تعداد استارت آپ های فعال ایرانی، اعلام کرد: در حال حاضر بیش از 6 هزار و 200 استارت آپ ایرانی در زیست بوم نوآوری و فناوری مشغول فعالیت هستند. این استارت آپ ها نقش بی نظیری در تغییر و تحولات مالی و اجتماعی کشور دارند و بخش بزرگی از آینده اقتصاد کشور در گرو توسعه فعالیت این استارت آپ ها است.

کشور های همسایه مشتریان جدید خدمات آزمایشگاهی ایران می شوند

رضا اسدی فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری یکی از محور های اساسی در همکاری با دیگر کشور ها را توسعه خدمات این شبکه دانست و توضیح داد: یکی از مهم ترین برنامه های شبکه، ایجاد امکان دسترسی و تسهیل ارائه خدمات آزمایشگاهی به کشور های همسایه، به صورت منظم و نظام مندتر است.

به گفته اسدی فرد، بهره مندی از توانمندی ها و خدمات آزمایشگاهی دیگر کشور ها به منظور ارتقای تحقیقات و پژوهش های کشور، محور بعدی هکاری های بین المللی شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی است.

خروج سالانه 180 هزار تحصیل نموده از کشور صحت ندارد

یکی از نکات مهم پیرامون موضوع مهاجرت نخبگان، تأکید زیاد مغلطه گران در طرح ادعا های بی پایه و اساس البته با شانتاژ بالای رسانه ای است بطوریکه بعضاً اعداد و ارقامی از سوی این افراد و گروه ها بیان می گردد که با منطق و مقتضیات کنونی کشور همخوانی ندارد.

در یکی از ادعای مطروحه ذکر می گردد: سالانه تا 180 هزار نفر با تحصیلات عالیه از ایران مهاجرت می نمایند. این عدد هیچ تطابقی با منطق جمعیتی کشور ایران ندارد؛ به عبارت دیگر، اگر سالانه 180 هزار نفر با تحصیلات عالی از ایران خارج شوند، فقط در ده سال نزدیک به 1.8 میلیون نفر مهاجر تحصیلکردۀ ایرانی باید در جهان مشغول فعالیت باشند! در حالیکه طبق آمار رسمی حداکثر تعداد دانشجویان بین المللی ایرانی در خارج از کشور در سال های اخیر 52 هزار نفر بوده است.

محصولات تقلبی نانویی پیگرد قانونی خواهند شد

سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تاکید نمود: ایران حرف های خوب بسیاری در حوزه علم دارد و امروز در جهان شناخته شده است؛ به گونه ای که نزدیک به سه سال است در رتبه چهارم فراوری علم پس از کشور های پیشرفته و پر جمعیت آمریکا، چین و هند قرار گرفته و بسیاری از کشور ها همچون ژاپن بعد از ایران قرار دارند و این نشان می دهد که ما به مسئله فراوری علم و پیشرفت تکنولوژی توجه ویژه ای نموده ایم.

سرکار گفت: امروز 610 محصول مبتنی بر نانو در بازار وجود دارد که حاصل زحمت 220 شرکت فراوریی فعال در حوزه نانو است و محصولات مبتنی بر نانو ایران به 45 کشور صادر می گردد.

وی تاکید نمود: قراردادی با اداره ثبت علائم تجاری امضا شده که اگر بر روی محصولی اسم نانو ثبت گردد، اما تاییدیه های ستاد نانو را نداشته باشد امکان پیگیری از مراجع قانونی به صورت جدی وجود دارد و قطعا این قرارداد و پیگیری یاری می نماید تا جلوی ورود محصولات تقلبی به بازار گرفته گردد.

پژوهشگاه فضایی، 20 قرارداد به ارزش 10 میلیارد تومان با دانشگاه ها دارد

حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، گفت: خوشبختانه بخش فضایی کشور تعاملات خوبی را با دانشگاه ها داشته است و پویایی بخش فضایی کشور در مقایسه با سایر صنایع به دلیل وجود ریشه های قوی آن با دانشگاه ها است.

وی تاکید نمود: در راستای تعاملات با دانشگاه های کشور بیست قرارداد دانشگاهی با 9 دانشگاه معتبر را در حوزه ماهواره های فضایی به ارزش ریالی 10 میلیارد و 500 میلیون تومان داشته ایم. با بخش های خصوصی نیز پروژه هایی را با ارزش ریالی بیش از 27 میلیارد تومان در این حوزه داشته ایم.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 21191

به "صعود 4 پله ای ایران در گزارش جهانی شاخص نوآوری ، خروج سالانه 180 هزار تحصیل نموده از کشور صحت ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صعود 4 پله ای ایران در گزارش جهانی شاخص نوآوری ، خروج سالانه 180 هزار تحصیل نموده از کشور صحت ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید