سومین نشست حقوق مالکیت فکری برگزار گشت

به گزارش مهسان بلاگ، معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری گفت: تا زمانی که اختراع تبدیل به درآمد نشود، هیچ ارزشی ندارد، بنابراین ساخت، فروش و عرضه برای یک اختراع می تواند بار ارزشی اقتصادی خوبی به همراه داشته باشد.

سومین نشست حقوق مالکیت فکری برگزار گشت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمود حکمت نیا معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری که در سومین نشست حقوق مالکیت فکری دوره آموزش ثبت اختراع سخن می گفت، با بیان اینکه هر اختراعی می بایست تبدیل به منبع درآمدی در کشور شود، شرح داد: زمانی که اختراعی موجب کسب درآمد شود، از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار خواهد بود و رفاه جامعه را به دنبال دارد.

وی با بیان این مطلب که ایجاد تغییر و تحول در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است، اضافه کرد: موضوع اختراع و خلق چیزی که تاکنون نبوده، از جمله مواردی است که می تواند توسعه یافتگی و رفاه یک کشور را به دنبال داشته باشد.

معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری بیان نمود: اختراع سواد نمی خواهد اما به وجود خلاقیت ذاتی و دغدغه ذهنی نیازمند است.

به گفته وی، امروزه ما باید از بچه ها خود بخواهیم در جهت فناوری های روز جهان قدم بردارند و خود را با جهانی روز تطبیق داده و در جهت ایجاد خلاقیت ها و ایده های نو حرکت کنند.

حکمت نیا گفت: اختراع یک امر عمومی است و در زندگی همه افراد جریان دارد و چنانکه حل یک مسئله به محصول و یا به یک فرایند منجر شود، اختراع صورت گرفته است.

معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری ادامه داد: تا زمانی که اختراع تبدیل به درآمد نشود، هیچ ارزشی ندارد، بنابراین ساخت، فروش و عرضه برای یک اختراع می تواند بار ارزشی اقتصادی خوبی به همراه داشته باشد.

وی یادآور شد: اختراع یک محصول در حل مساله و یا مسائل بسیار کاربرد دارد بطوریکه فلسفه آن افشای عمومی علم و بکارگیری این علم در زندگی برای تک تک اعضای جامعه و کشور مهم تلقی می شود .

کسب و کار را با جریان علمی گره بزنیم

در ادامه این نشست، علیرضا قلی نژاد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه درباره فعالیت ها و برنامه های معاونت فناوری این مرکز گفت: بیشترین سرمایه کشور در حوزه فرهنگ و فرهنگ تاریخی کشور وجود دارد که بایستی از آن بهره مند شد.

وی اضافه کرد: در صورتی که کسب و کارها در یک کشور در راستا درست حرکت کند، کمترین سرمایه گذاری و بیشترین بازدهی ها را به دنبال دارد .

قلی نژاد با اشاره به اینکه معاونت فناوری و کاربری سازی تمام تلاش خود را می کند که کسب و کار را از بالقوه به بالفعل تبدیل کند، بیان داشت: سرمایه های پژوهشگاه فعالیت های پژوهشی را رقم زده که زمینه ساز ارتقای جایگاه آن در سطح بین المللی بوده است.

وی از تلاش معاونت فناوری پژوهشگاه در بخش های مختلف فناورانه خبر داد و گفت: امروزه بکارگیری و بهره مندی از فناوری های روز جهان به یک اصل در حوزه های مختلف پژوهشی تبدیل شده است.

قلی نژاد ادامه داد: حوزه فناوری روز به روز در حال تغییر و تحول است و این تحولات در اقصی نقاط کشور به عنوان یک سیاست محوری مهم صورت می گیرد.

وی گفت: در حوزه تشویق افراد خلاق و فناوری تلاش کردیم کسب و کار را با جریان علمی گره زده و از آن حمایت کنیم.

میراث فرهنگی و ثبت اختراع های بشری

در ادامه منیر خلقی مدیر امور بین الملل و حقوقی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه تاریخ اختراع با تاریخ زندگی بشر گره خورده است ، بیان نمود: تمام آنچه امروز در نظر ما سطحی و پیش پا افتاده است ، روزگاری اختراع هایی حاصل اندیشه و خلاقیت نسل های گذشته بوده که زندگی بشر را دگرگون کرده است.

وی گفت: اهل فن، فعالیت های عرصه میراث فرهنگی را به دلایل قانونی برای ثبت اختراع می دانند همچنانکه تاکنون شاهد نقش برجسته آن در ثبت اختراع های بشری بوده ایم.

وی بیان داشت: آنچه موجب شد تا موضوع حقوق مالکیت صنعتی و مالکیت فکری و همچنین حق اختراع از اهمیت بالایی برخوردار شود، توسعه تجارت، سرعت صنعتی شدن و موضوع انتقال تکنولوژی در عرصه روابط بین الملل بوده است.

مدیر امور بین الملل و حقوقی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه با اشاره به اینکه رشد سریع فناوری ها و تبادل آن در عصر اطلاعات و ارتباطات، ضرورت حمایت از مالکیت صنعتی را بیشتر نمایان کرده است، گفت: این روند رو به رشد با امکان استفاده از ابزارها و شیوه های نوین فناوری در بازآفرینی و معرفی میراث فرهنگی، توسعه گردشگری و ترویج صنایع دستی و همچنین نیاز به فراگیر کردن عرصه حمایت و جلب سرمایه گذار، موجب شد تا موضوع ثبت اختراع به عنوان نخستین محورهای تخصصی در حوزه مالکیت صنعتی مورد توجه قرار گیرد.

خلقی با اشاره به همکاری میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با مرکز ملی آموزش مالکیت فکری در برگزاری نشست های تخصصی در حوزه حقوق مالکیت فکری از جمله سومین نشست تخصصی و دومین کارگاه آموزشی ثبت اختراع، گفت: این تعامل و همکاری زمینه ساز بستری جدید برای کاربردی سازی پژوهش های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهد بود.

انگیزه های اقتصادی را در اختراع ارتقا دهیم

امیرحسین برنایی عضو کانون پتنت ایران نیز در این نشست تخصصی به موضوع انگیزه اقتصادی برای مخترعان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه موضوع خلاقیت در حوزه های ما بسیار کم شده ، متاسفانه در برخی موارد شاهد عدم رعایت حق کپی رایت هستیم و باید در نظر بگیریم که با این کار انگیزه های اقتصادی را از بین برده و حقوق مخترعان را نادید می گیریم.

وی با طرح این پرسش که چرا جامعه به پتنت نیاز دارد، گفت: خلق فناوری و افشای اطلاعات به جامعه تحقیقات بیشتر ، توسعه فناوری و پیشرفت جامعه بشری را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: انگیزه اقتصادی برای مخترع و خلق فناوری موجب تضمین درآمد و سود مشروع می شود.

برنایی در ادامه به موضوع پتنت و اینکه یک قرارداد بین مخترع و جامعه است، اشاره کرد.

به گفته وی، مخترع در قالب ثبت اختراع دستاورد خود را برای جامعه افشا می کند و جامعه در ازای آن حقوق انحصاری مخترع را در چهارچوب ادعانامه اختراع به رسمیت می شناسد.

وی تاکید کرد: انگیزه اقتصادی برای مخترع بسیار مهم است و این امر باید در کشور ما بیش از پیش افزایش یابد.

این نشست با بررسی روندهای ثبت اختراع در ایران و جهان و پرسش و پاسخ همراه بود.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: میراث آریا
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 12456

به "سومین نشست حقوق مالکیت فکری برگزار گشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سومین نشست حقوق مالکیت فکری برگزار گشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید