سفری کوتاه برای آخر هفته تهرانی ها

به گزارش مهسان بلاگ، اگر ساکن تهران هستید و می خواهید سفر کوتاهی داشته باشید تا از گرمای تهران فرار کنید، آبشار سنگان انتخاب بسیار خوبی است.

سفری کوتاه برای آخر هفته تهرانی ها

پایتخت نشین ها با یک تیر و دو نشان می توانند آخر هفته خود را ماندگار نمایند. ساکنان شهر تهران برای تعطیلات سرانجام این هفته، با دو چالش روبرو هستند؛ چالش اول شدت گرمای هوا در پایتخت و چالش دوم یافتن منطقه مناسب بیرون از شهر برای تفریح یا اقامت کوتاه مدت -شاید هم هر دو- است. دنیای اقتصاد برای برطرف این دو چالش، یک پیشنهاد سفر متفاوت هم خطاب به تهرانی ها و هم ساکنان مجموعه شهری تهران ارائه می نماید.

فصل تابستان فرصت مناسبی برای رفتن به مسافرت است با این حال خانوارهای ایرانی سفرهای تابستانی خود را معمولا به دو شکل کامل-مسافرت حداقل پنج روزه- یا کپسولی - یک تا دو روز- انجام می دهند. در سفرهای کپسولی که مختص آخر هفته است، دو پارامتر برای خانوارها در شهر اولویت دارد. پارامتر اول، نزدیکی مقصد سفر و پارامتر دوم تازگی محل انتخاب برای سفر از بابت کسب اولین تجربه سفر است. دنیای اقتصاد برای این منظور کوشش می نماید هر هفته تا حد امکان، مناطق جذاب، بکر و مناسب در اطراف شهرها را برای تعطیلات آخر هفته معرفی کند. در گزارش امروز دنیای اقتصاد، روستای سنگان به عنوان نزدیکترین محل توریستی-تفریحی به پایتخت که دو امتیاز نسبت به سایر مناطق تفریحی اطراف تهران دارد، برای سفر آخر هفته تهرانی ها پیشنهاد شده است.

سنگان در 17 کیلومتری شمال غرب تهران در جاده امامزاده داوود واقع شده است که از میدان شهران تا این روستا در ساعات غیرترافیک حدود 25 دقیقه و در ساعت اوج ترافیک حدود 45 دقیقه مسافت وجود دارد. سنگان، در حال حاضر شدت گرمای تهران را ندارد به طوریکه دمای هوا در این روستا 7 تا 8 درجه کمتر است. از طرفی، کیفیت هوا در این روستا به مراتب بهتر از پایتخت آلوده است. این روستا 14 نقطه دیدنی برای گردش و بازدید دارد که جذاب ترین آن ها، آبشار 60 متری، باغ گیاهان دارویی به همراه مراسم عرق گیری، معبر طبیعی مخصوص پیاده روی، سایت زنبور عسل و کلبه های سنگی است. گردشگران مقیم سنگان می توانند خوردن نان هیزمی با املت در صبح را تجربه نمایند.

حدود 200 خانوار در این روستا سکونت دارند که شاید یکی از مزیت های آن نیز همین سکوت و آرامش حاکم در روستای سنگان برای تهرانی های درگیر ترافیک و ازدحام شهری باشد. در روستا یک اقامتگاه بومگردی وجود دارد که برای سکونت گردشگران کلبه های سنگی و سیاه چادرهایی از جنس پشم بز تعبیه شده است. در این اقامتگاه پس از 40 دقیقه پیاده روی می توان از موزه گیاهان دارویی بازدید کرد که علاوه بر معرفی این گیاهان دارویی و پذیرایی با سبزنوش متنوع (دمنوش)، مراسم عرق گیری از بعضی گیاهان همچون نعنا، گل محمدی و بیدمشک را نیز برای بازدید نمایندگان اجرا می نمایند. مجموعه باغی این بومگردی حدود 3 هزار متر مربع مساحت دارد و در هر کلبه سنگی گروه های 20 نفره و در هر سیاه چادر نیز بین 12 تا 15 نفر می توانند اقامت داشته باشند که اجاره هر شب یک کلبه سنگی 300 هزار تومان است. به ازای هر نفر اضافه نیز 30 هزار تومان دیگر باید پرداخت گردد. در این مجموعه بومگردی برای هر پکیج سه وعده ای صبحانه، ناهار و شام هر نفر باید 100 هزار تومان هزینه کند.

دمای هوای این روستا نسبت به تهران 7 تا 8 درجه پایین تر است. به این ترتیب، مزیت سنگان در مقایسه با مناطق تفریحی-توریستی اطراف پایتخت که خیلی از آن ها شناخته شده هستند، نقاط دیدنی و همچنین خلوتی ناشی از بکر بودن به همراه خنکی هوا است. این دو مزیت به شکل توامان در سنگان وجود دارد حال اینکه عمده مناطق تفریحی و گردشگری اطراف پایتخت، این دو را با هم ندارد. باغ های زیبا با سنگفرش هایی به سبک قدیمی برای پیاده روی، وجود درخت چنار 700 ساله و حضور یکی از آبشارهای بلند ایران از جمله مزیت های این روستا محسوب می گردد که می تواند هر تهرانی را برای حضور در این منطقه بکر تشویق کند. آبشار سنگان یک آبشار دائمی-آبشاری که همواره آب دارد، است که ارتفاع آن به 60 متر می رسد که با دو ساعت پیاده روی می توان از نزدیک آن را رصد کرد. با این حال اگر مسافران تمایلی نداشته باشند تا زیر آبشار بروند، می توانند از اقامتگاه بومگردی از مسیری که روی کوه ایجاد نموده اند، بالا رفته و پس از 45 دقیقه پیاده روی به قله کوه رسیده و از همان بالا آبشار را تماشا نمایند.

سنگان دارای 14 مکان دیدنی شامل آبشار بزرگ سنگان، آبشار دره تنزیگاه، ارگ سنگی، موزه گیاهان دارویی، امامزاده قاسم، امامزاده علاالدین، امامزاده عمادالدین، امامزاده بی بی زرین قمر خواهر امام رضا، قله پهنه حصار، غار بیوک، تکه قدیمی سنگان بالا، کوچه باغ های سنگان وسط و منطقه افسانه ای گوسفند است. علاوه بر این مسافران می توانند از نزدیک کارگاه فراوری صنایع دستی دارقالی، چرخ سفال و فراوری صنایع دستی را به صورت زنده ببینند.

منبع: دنیای اقتصاد

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: همگردی
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 13486

به "سفری کوتاه برای آخر هفته تهرانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری کوتاه برای آخر هفته تهرانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید