دانشگاه شیراز رتبه401 تا500 رتبه بندی تایمز را کسب کرد

به گزارش مهسان بلاگ، شیراز- خبرنگاران- عضو هیات علمی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: رشته کامپیوتر دانشگاه شیراز رتبه 401 تا 500 را در بین دانشگاه های جهان بر اساس رتبه بندی معتبر تایمز در سال 2019 کسب نموده است.

دانشگاه شیراز رتبه401 تا500 رتبه بندی تایمز را کسب کرد

اشکان سامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام این خبر بیان نمود: کسب این رتبه نشان دهنده صندلی معتبر بین المللی رشته کامپیوتر دانشگاه شیراز است که افتخاری برای کشور و معیاری برای نشان دادن سطح مناسب آموزش عالی کشور است.

وی افزود: افزون بر این رتبه سوم رشته کامپیوتر در میان دانشگاه های ایران نیز متعلق به دانشگاه شیراز است ؛ از همین رو صندلیی ممتاز در میان بسیاری دیگر از کشور ها دارد.

دانشیار بخش مهندسی و علوم کامپیوتری دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز ابراز داشت: در زمینه آموزش نیز رتبه اول کشور در رشته کامپیوتر متعلق به دانشگاه شیراز است.

سامی با بیان اینکه رتبه بندی دانشگاه ها معمولاً بر اساس معیارهای فراوانی مانند سطح آموزش، سطح تحقیقات، فعالیت و جذب فارغ التحصیلان در حوزه صنعت، تعداد ارجاعات به مقالات چاپ شده، درصد زنان شاغل به تحصیل و نسبت اعضای هیات علمی به دانشجویان انجام می گیرد، افزود: مجموع این شاخصه ها و برآیند آنالیز آن ها معین نماینده رتبه کلی هر رشته و دانشگاه است.

وی ادامه داد: در رتبه بندی های معتبر بین المللی 13 معیار موفقیت با همدیگر آنالیز می گردد که این معیار ها به 5 حوزه تدریس یا آموزش، تحقیق، برخورداری از نگاه بین المللی، ارجاعات و درآمدهای صنعتی تقسیم می گردد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز بیان نمود: بر این اساس بعضی دانشگاه ها به دلیل فقدان این معیار ها حذف می شوند؛ ازجمله دانشگاه هایی که دوره کارشناسی را تدریس نمی نمایند و دانشگاه هایی که هشتاد درصد تحقیقاتشان درباره یک موضوع خاص است.

سامی افزود: فاکتور تدریس در این رتبه بندی 30درصد وزن دارد که ازطریق پرسشنامه هایی صورت می گیرد که در آن تعداد استاد به دانشجو درنظر گرفته می گردد ؛ همچنین تعداد دانشجویان دوره دکتری به کارشناسی، تعداد مدارک دکتری که در سال داده شده و نیز در آمد موسسه در طول سال آنالیز می گردد.

وی وزن شاخصه تحقیق و پژوهش را نیز در این رتبه بندی 30درصد گفت و بیان داشت: 18 درصد از این مقدار بر اساس اعتبار پرسشنامه ها و 6درصد مربوط به درآمد و 6 درصد دیگر نیز مربوط به توانمندی فراوری تحقیق است.

دانشیار بخش مهندسی و علوم کامپیوتری دانشگاه شیراز گفت: ارجاع به مقالات و تحقیقات نیز 30 درصد وزن رتبه بندی را به خود اختصاص می دهد.

وی با بیان اینکه 7 و نیم درصد وزن این رتبه بندی به برخورداری از نگاه بین المللی مربوط است، اظهار کرد: این مولفه به سه فاکتور تعداد دانشجویان بین المللی، تعداد استادان بین المللی و نیز همکاری های بین المللی که ازطریق مقالات به دست می آید، مربوط است.

سامی ادامه داد: دو و نیم درصد وزن این رتبه بندی نیز مربوط به درآمدهای صنعتی یا دانشی است که به بخش صنعت منتقل شده است.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: آگاهی از این معینه با توجه به کوچ دانش آموزان به پایتخت یا خارج از کشور برای ادامه تحصیل در این رشته بسیار موثر است.

موسسه رتبه بندی انگلیسی تایمز، هر سال 2600 موسسه را در 96 کشور آنالیز می نماید که از این تعداد اطلاعات 1300 موسسه آموزشی در آن درج می گردد. بخش بسیاری از مطالعات مربوط به این شاخص ها به صورت خوداظهاری از دانشگاه ها جمع آوری می گردد.

7375 / 1876

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: ایرنا
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 6326

به "دانشگاه شیراز رتبه401 تا500 رتبه بندی تایمز را کسب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه شیراز رتبه401 تا500 رتبه بندی تایمز را کسب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید