حریم پمپ بنزین تاریخی دروازه دولت مخدوش شد ، جدیدترین تصاویر از سایه ستون ها بر سر موزه پمپ بنزین

به گزارش مهسان بلاگ، حریم موزه تازه تاسیس پمپ بنزین دروازه دولت تهران هم مانند بسیاری از بناهای تاریخی کشور مخدوش شد.

حریم پمپ بنزین تاریخی دروازه دولت مخدوش شد ، جدیدترین تصاویر از سایه ستون ها بر سر موزه پمپ بنزین

خبرنگاران: جایگاه سوخت شماره 6 تهران یکی از معدود جایگاه های تاریخی سوخت در تهران است. این بنای تاریخی که پس از تعطیلی وضعیت مناسبی نداشت به همت وزارت نفت به موزه پمپ بنزین و سوخت دروازه دولت تبدیل شد اما هنوز مدتی از افتتاح این موزه با حضور شهردار تهران نگذشته که ساخت یک ایستگاه آتش نشانی در حریم این بنا، منظر آن را خدشه دار کرده است.

احداث موزه پمپ بنزین دروازه دولت در ابتدا با چالش قرار دریافت هواکش مترو در عرصه این محوطه روبرو بود. اتفاقی که با توافق شهرداری و وزارت نفت منجر به جمع آوری این هواکش و آزادسازی محوطه شد تا این موزه در فضای باز خود بتواند بخشی از تاریخ سوخت در ایران به نمایش بگذرد. اما با گذشت کمتر از یک ماه از افتتاح این موزه، ستون های ساخت یک ایستگاه آتش نشانی در همسایگی این موزه بر سر موزه سایه انداخته است.

مدیر موزه گفته که از ابتدا امسال مکاتباتی برای جلوگیری از ساخت این سازه داشته اند اما پیروز به توقف این عملیات نشده اند. تصاویری که خبرنگاران به تازگی از ساخت و ساز تهیه کرده نشان می دهد که عملیات ساخت و ساز در حریم این موزه ادامه دارد.

مدیریت موزه های وزارت نفت تاکنون واکنشی به ساخت این بنا در حریم موزه پمپ بنزین دروازه دولت نشان نداده است. با وجود اینکه بنای در حال ساخت کاربری عمومی دارد باید منتظر ماند و دید که آیا تدبیری برای این نقض حریم اندیشیده می شود یا موزه پمپ بنزین تهران نیز مانند ده ها بنای تاریخی و موزه شهر تهران حریم منظری اش نقض خواهد شد.

تصاویر خبرنگاران را در ادامه ببینید:

به گزارش خبرنگاران، جایگاه سوخت شماره 6 یا همان پمپ بنزین دروازه دولت در سال 1317 خریداری و در سال 1319 توسط شرکت نفت ایران و انگلیس جهت توزیع فرآورده های نفتی همچون نفت سفید و بنزین راه اندازی شد. این جایگاه تا دهه 70 فعال بود و پس از آن به دلیل عبور مترو از زیر آن فعالیتش متوقف و سال ها در اختیار بخش خدمات شهری شهرداری قرار گرفت و وضعیت مناسبی نداشت. بخش موزه های وزارت نفت از سال 96 با بازپس گیری این بنا نسبت به مرمت و تبدیل آن به موزه اقدام کرد.

بنای پمپ بنزین دروازه دولت در کل آجری و نمای آن به صورت طاق هایی با کاشی کاری های هفت رنگ فیروزه ای است، طاق های قوس دار با کاشی کاری های نفیس، قاب های دور هر طاق به صورت نقش گره بود که با طرح های اسلیمی تزیین شده که از فضای سوختگیری تفکیک شده و دیوارهای داخلی با اندود گچ پوشانده شده است.

معرفی تاریخ جایگاه های توزیع سوخت در کشور، نمایش اشیاء و اسناد مرتبط با چرخه تحول پخش فرآورده های نفتی از ابتدا تا کنون، شیوه بارگیری، حمل و تخلیه سوخت در جایگاه های عرضه و… از اهداف تعریف شده برای موزه پمپ بنزین به شمار می رود.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: چمدان
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 14493

به "حریم پمپ بنزین تاریخی دروازه دولت مخدوش شد ، جدیدترین تصاویر از سایه ستون ها بر سر موزه پمپ بنزین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حریم پمپ بنزین تاریخی دروازه دولت مخدوش شد ، جدیدترین تصاویر از سایه ستون ها بر سر موزه پمپ بنزین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید