تجزیه و تحلیل بازار خودرو دنیا، آیا رونق فروش خودرو باز خواهد گشت؟

به گزارش مهسان بلاگ، شیوع بیماری کرونا در سراسر دنیا، کسب و کارهای بسیاری را به اغما فرو برد. این بیماری ناخوشایند تاثیر منفی قابل توجهی نیز بر بازار خودرو دنیا گذاشت و سبب کاهش شدید آمار فروش خودرو شد. اکنون این سوال مطرح است که آیا می توان به آینده بازار خودرو امیدوار بود؟

تجزیه و تحلیل بازار خودرو دنیا، آیا رونق فروش خودرو باز خواهد گشت؟

نمایندگی های فروش خودرو در بریتانیا پس از مدتی تعطیلی، حدود یکماه پیش فعالیت خود را از سر گرفتند. در طی این مدت تحلیل گران بازار به آنالیز الگوهای فروش پرداخته اند، هرچند برای اعلام نتیجه نهایی زود است.

توقف فعالیت شرکت های خودروسازی طی دوران اپیدمی کرونا و عدم عرضه خودروهای صفر کیلومتر به بازار، موجب شد تا بازار خرید خودروهای کارنموده در دنیا رونق بگیرد و این خودروها رشد ارزش را تجربه نمایند.

اکنون به مرور این شرایط در حال بهبود است و حضور خودروهای نو در نمایندگی ها همراه با ارائه شرایط فروش مختلف، فرایند بازار را به نفع خودروهای صفرکیلومتر تغییر خواهد داد. این فرایند هنگامی مثبت به نظر می رسد که خرده فروشان خودرو از افزایش سالانه سود فروش خود خبر می دهند.

داده های وب سایت های خرید و فروش خودرو در اروپا نشان می دهند که تمایل به خرید خودرو پس از خاتمه قرنطینه در حال افزایش است و به نظر می رسد این فرایند رو به رشد در پاییز امسال به اوج خودش برسد.

آیا واقعا فروش خودرو در جریان است؟

پاسخ سوال فوق مثبت است. مطابق آمار رسمی خرده فروشان خودرو در بریتانیا، هر هفته حدود شش هزار درخواست برای خرید خودرو جدید ثبت می گردد. البته پاسخگویی به این درخواست ها زمان بر است، چرا که فرایند فراوری خودرو هنوز به سرعت قبلی بازنگشته است.

این افزایش شدید تقاضا را مدیون تخفیف های فوق العاده ارائه شده از سوی نمایندگی ها و شرکت های خودروساز هستیم. با توجه به رونق بازار خرید و فروش خودروهای کارنموده در غیاب نبود خودروهای صفر، این تخفیفات الزامی بوده اند.

نمایندگان و خرده فروشان بازار خودرو برای جلب مشتری، ناچار شده اند تا تخفیفات قابل توجهی را برای سفارشات جدید در نظر بگیرند. به همین منظور سیل مشتریان به سمت نمایندگی ها سرازیر شده است. حتی بعضی از شرکت ها روز به روز بر تخفیف های خود می افزایند.

در حال حاضر، دوازده برند خودرویی در بازار اروپا دچار کاهش شدید فروش شده اند. این دوازده برند به ترتیب نزولی عبارتند از: ولوو، فولکس واگن، مرسدس بنز، اشکودا، مزدا، جگوار، رنو، واکسهال، هیوندای، پژو، سیتروئن و میتسوبیشی.

خودروهای کارنموده، راه حل فرار از کرونا!

اکنون در بازار خودرو اروپا، خودروهای کارنموده و مسن سهم بالایی از خرید و فروش را به خود اختصاص داده اند. این خودروها معمولا قیمت اندکی دارند و به مالکان فرصت فرار از خطرات سیستم حمل و نقل عمومی را اهدا می نمایند.

رشد خرید و فروش و افزایش رونق در بازار خودروهای کارنموده قدیمی آن قدر زیاد بوده که ارزش بعضی از خودروهای کهنسال تا بیست درصد افزایش یافته است. معین قیمت ها همچنان به سلامت خودرو وابسته است و پس از آن برند خودرو اهمیت دارد.

آیا سلایق مصرف نمایندگان تغییر یافته است؟

آن طور که معین است، سلایق و خواسته های مصرف نمایندگان بازار خودرو پس از خاتمه قرنطینه و بازگشایی کسب و کارها تغییر نموده است.

هم اکنون گروه فولکس واگن بیشترین سهم را از بازار خودرو انگلستان و تا حدودی اتحادیه اروپا دارد، اما به گفته مدیران این شرکت، سلیقه مشتریان در حال تغییر است و باید روز به روز این تغییر و تحولات را دنبال نمود.

بر مبنای نظرسنجی اجرا شده هنگام قرنطینه، 49 درصد از مشتریان خودرو در بریتانیا به خرید خودروهای دوستدار محیط زیست علاقمند هستند. از میان آن ها 26 درصد قصد خرید خودروهای هیبریدی یا پلاگین هیبریدی را دارند و تنها نه درصد از مشتریان به دنبال خرید خودروهای تمام الکتریکی هستند.

همچنین بسیاری از مشتریان نسبت به آینده کاری خود بدبین بوده اند، بنابراین تمایل دارند تا هرچه سریع تر نسبت به خرید خودرو اقدام نمایند. عده ای دیگر از مشتریان که نگرانی چندانی در خصوص آینده شغلی ندارند، عجله ای هم برای خرید خودرو جدید از خود نشان نمی دهند.

مسائل دوران پسا کرونا

شرکت های هواپیمایی و نمایندگی های فروش خودرو، به واسطه شیوع بیماری کرونا متحمل ضرر و زیان های فوق العاده ای شده اند و برای کسب حیات دوباره نیازمند حمایت های دولت هستند.

به همین منظور هرکدام از دولت های اروپایی بسته های مختلفی را برای بازگشت رونق به این کسب و کارها در نظر گرفته اند. برای مثال دولت فرانسه حدود هفت میلیارد پوند پول به صنعت خودرو تزریق خواهد نمود. خریداران خودروهای الکتریکی نیز 12 هزار پوند یاری هزینه دریافت خواهند کرد.

کاهش اقتصادیات بر ارزش افزوده نیز یکی دیگر از مشوق هایی است که مصرف نمایندگان بریتانیایی را به سمت خرید خودروهای نو سوق خواهد داد. دولت بریتانیا سعی دارد خرید خودرو را از شمول اقتصادیات بر ارزش افزوده خارج کند.

توقف طرح های مربوط به جایگزینی خودروهای قدیمی نیز موجب شده تا خریداران تمایل بیشتری به خرید خودروهای نو نشان دهند، چرا که قادر به جایگزینی خودرو نو با خودرو فرسوده نیستند و ناچار به خرید خودرو نو با صرف هزینه بیشتری خواهند بود.

تاثیر شدید کرونا بر بازار خودرو دنیا

پیش بینی های اقتصادی حاکی از آن هستند که تا ماه سپتامبر یعنی شهریورماه امسال، تاثیرات دقیق شیوع کرونا و تعطیلی های گسترده بر صنعت خودر آشکار نخواهد شد. در حال حاضر بسیاری صنعت خودرو را به فردی تشبیه می نمایند که بر روی تخت خوابیده است.

محتمل است این فرد به خواب رفته در ماه سپتامبر از تخت برخاسته و به روال عادی حیات خویش بازگردد. این احتمال نیز وجود دارد که فرد از روی تخت به زمین افتد و در نتیجه صنعت خودرو شاهد تعطیلی های گسترده باشد.

بعضی از کارشناسان نظر خوش بینانه ای در خصوص آینده صنعت خودروسازی دارند. آن ها متعقد هستند افراد شاغل در خودروسازی به فعالیت خود ادامه خواهند داد و شاهد بیکاری های گسترده در این صنعت نخواهیم بود.

در سوی مقابل کارشناسان بدبین اعتقاد دارند خسارات وارد شده به خودروسازی بسیار بزرگ است و زمان زیادی طول می کشد تا حجم دقیق خسارات ارزیابی گردد و افت گسترده ای در تراکنش های اقتصادی خودروسازان در راه است.

براساس داده های دریافت شده از انجمن فراورینمایندگان اتومبیل و معامله گران خودرو در بریتانیا، فروش خودرو در این کشور برای سال 2020 تا به امروز 25 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش را نشان می دهد. این تاثیرات هنگامی که با پیامدهای برگزیت ترکیب شوند، مخرب تر خواهند شد.

منبع: autocar

وبمستر وبلاگ: وبمستر وبلاگ | مجموعه از ترفندها، ابزارها و پکیج های آموزشی برای وبمسترها

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 55501

به "تجزیه و تحلیل بازار خودرو دنیا، آیا رونق فروش خودرو باز خواهد گشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجزیه و تحلیل بازار خودرو دنیا، آیا رونق فروش خودرو باز خواهد گشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید