تاریخ ما را قضاوت خواهد نمود

به گزارش مهسان بلاگ، سعید محمدی، کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به احتمال حمله ترکیه به شمال سوریه، می نویسد: قدرت و اقتدار در جنگ افروزی، پریشان و آواره ساختن یک قوم و ملت نیست، بلکه در تصمیمات صحیح و بهنگامی است که بواسطۀ آن کام ملت ها شیرین شود، امنیت و ثبات با کمترین هزینه تامین شود و تداوم حیات دولت مردمی با اقتصاد و توسعۀ پویا تضمیمن شود.

تاریخ ما را قضاوت خواهد نمود

به گزارش خبرنگاران، محمدی در یادداشتی با این مقدمه می نویسد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه ای، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود در مرزهای ترکیه با سوریه و مخالفت با هرگونه عملیات نظامی در سوریه تاکید نمود که در صورت وقوع چنین عملیاتی، نه تنها نگرانی های امنیتی ترکیه رفع نخواهد شد، بلکه خسارات مادی و انسانی گسترده ای بوجود خواهد آمد.

ایران برای ممانعت از وقوع چنین عملیاتی، آمادگی خود را برای زمینه سازی برقراری تماس فوری میان مقامات دو کشور ترکیه و سوریه اعلام کرده، تا نگرانی های موجود به وسیله مسالمت آمیز رفع گردد. ایران تاکید دارد که احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و نیز توافق آدانا بین آنکارا و دمشق (1998) مبنای مناسبی برای این تبادل نظرها می باشند. همزمان، شب گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با مولود چاوش اوغلو همتای ترک خود تلفنی تبادل نظر کرد و دلائل نگرانی های ایران در خصوص احتمال حملۀ نیروهای ترکیه به سوریه را تشریح کرد.

تحولات اخیر پس از وعدۀ دیگر بارۀ ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج سریع نیروهای آن کشور از مناطق شمالی و کردنشین سوریه شکل گرفت. البته ترامپ ترکیه را تهدید کرد چنانچه عملیات نظامی انجام دهد، تحریم های شدید مالی علیه آنکارا وضع خواهد کرد. بعضی از مقامات بلند پایه آمریکایی هم ضمن ابراز مخالفت با حمله ترکیه به سوریه، موضوع اخراج ترکیه از ناتو را مطرح کرده اند.

پر واضح است که نمی توان دغدغه های ترکیه در خصوص وجود تهدید تروریستی از مرزهای جنوبی اش را نادیده گرفت به ویژه اینکه ایران دوست و همکار کشور جمهوری ترکیه است و همیشه خیرخواه این کشور بوده و میباشد، در واقع از منظر خیر خواهی است که جمهوری اسلامی ایران در اندیشه همفکری و یاری به یافتن سازو کاری مناسب برای حل مسائل و دغدغه های مرزی در دو کشور است اما ورود ترکیه به خاک سوریه به منظور سرکوب تروریستها، متاسفانه می تواند توام با خسارات و هزینه های مادی، معنوی و انسانی بسیاری باشد که در نهایت این کشور را درگیر در جنگی فرسایشی خواهد کرد که نتیجۀ آن به مخاطره افتادن منافع و مصالح سیاسی، امنیتی و مالی ترکیه و صلح و ثبات منطقه است.

اما راه و تصمیم صحیح چیست؟

قبل از پاسخ به این سئوال باید متذکر شد، اگر حمله ای صورت گیرد، ترکیه با در اختیار داشتن تجهیزات و نیروی نظامی قوی، در گامهای اولیه دست برتر را خواهد داشت و در کوتاه مدت بر مناطق کردی مسلط خواهد شد، اما از آنجا که نیروهای تروریستی به وسیله جنگ نامنظم و چریکی عمل می کنند، این امر می تواند در بلند مدت و در سایۀ یک جنگ فرسایشی نتیجه را معکوس کرده و خسارات بر باشد.

از طرفی بنا به تجربه؛ غرب نیز فرصت را مناسب دیده و می تواند ضربات و لطمات جدی بر اقتصاد و ثبات سیاسی در ترکیه وارد نماید. البته از هم اکنون نیز می توان پیش بینی کرد که دولت سوریه نیز در این معرکه در دفاع از مرزها و قلمرو خود تردید نکرده، وارد معرکه ای ناخواسته با ترکیه گردد. نهایت امر اینکه، این درگیری عواقب بسیار ناگوار و ناخوشایندی را برای ترکیه، سوریه و منطقه رقم خواهد زد. لذا پاسخ این است: راه صحیح برای حل این مساله دیپلماسی و تبادل نظر با کمترین هزینۀ ممکن، است، تبادل نظر ها می تواند بر پایۀ قرارداد آدانا (که مبنای مناسبی را برای جلوگیری از ورود تروریستها و برقراری ثبات و امنیت در مرزهای دو کشور، پایه ریزی کرده است)، شروع گردد.

جمهوری اسلامی ایران با در نظر داشتن همه جوانب امر، آمادگی دارد که در نخستین گام میان دولتین ترکیه و سوریه آشتی برقرار کرده و زمینه ای را فراهم سازد تا تلخی های گذشته میان دو کشور همسایه، پشت سر قرار گرفته و عصر جدیدی در روابط آنها برقرار گردد.

یاری به استقرار نیروهای نظامی سوریه در مرزهای دو کشور، می تواند زمینه ساز گسترش امنیت در مرزهای دو کشور گردد. همراهی مردم کرد و عرب منطقه می تواند زمینه بروز، ظهور و توسعه تروریسم را در منطقه خشک کرده و مرزهای مشترک سوریه و ترکیه را امنیت بخشد.

بدیهی است که این راستا منطق محور، برای طرفین سوری - ترکی و مردم منطقه کم هزینه و پر فایده است. در هر صورت تاریخ، دربارۀ ما و تصمیمات مهم مان به قضاوت خواهد نشست، قدرت و اقتدار در جنگ افروزی، پریشان و آواره ساختن یک قوم و ملت نیست، بلکه در تصمیمات صحیح و بهنگامی است که بواسطۀ آن کام ملتها شیرین گردد، امنیت و ثبات با کمترین هزینه تامین گردد و تداوم حیات دولت مردمی با اقتصاد و توسعۀ پویا تضمیمن گردد. امید است در بستر قرار داد آدانا در دو سوی میدان، صلح و دوستی برقرار شده، امنیت دو ملت بزرگ سوریه و ترکیه تامین گشته و دشمنان صلح و رفاه منطقه، ناکام و مایوس گردند.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 21109

به "تاریخ ما را قضاوت خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ ما را قضاوت خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید