بهترین روش نگهداری ادویه جات

به گزارش مهسان بلاگ، انگیزه - خانه داری - در همه خانه ها ادویه جات وجود دارد و البته بسته به سبک زندگی هر خانواده این ادویه ها می توانند متفاوت باشند. باید این نکته را در نظر بگیرید که ادویه جات نیز تاریخ انقضا دارند و به مرور زمان از عطر و طعم آنها کاسته می گردد. طول عمر ادویه جات خرد شده، ادویه جات کامل و گیاهان خشک شده متفاوت است. عمر ادویه جات خرد شده مانند دارچین و جوز هندی و گیاهان خشک شده حدود 3 سال هست. ادویه جات کامل که درسته خشک می شوند نیز تا 5 سال ماندگاری دارند، البته به شرطی که بهترین روش نگهداری ادویه جات را بدانید.

بهترین روش نگهداری ادویه جات

بهترین روش نگهداری ادویه جات

بهترین مکان برای نگهداری ادویه جات، قرار دادن آنها در جای خشک و خنک و بدور از تابش مستقیم خورشید است. ادویه جات در محیط های بسیار گرم و مرطوب خاصیت خود را از دست می دهند به همین علت از قرار دادن ادویه جات کنار اجاق گاز پرهیز کنید. در ادامه با بهترین روش های نگهداری ادویه جات آشنا خواهید شد.

  • ظرف مناسب برای نگهداری ادویه جات، ظروف فلزی است که به خوبی در آن بسته می گردد. می توانید از ظروف شیشه ای کدر نیز برای نگهداری ادویه جات بهره ببرید.
  • ظروف تیره بهترین گزینه برای نگهداری ادویه جات هستند و باید در کابینت تاریک قرار گیرند.
  • برای نگهداری عطر و طعم بهتر و بیشتر، ادویه جات را درسته تهیه نموده و خودتان به میزان دلخواه انها را آسیاب و نگهداری کنید. اگر یک بار این کار را امتحان کنید، متوجه تفاوت عطر آن با ادویه آماده می شوید.
  • ادویه های پودر شده اگر به درستی و در شرایطی که عنوان کردیم، نگهداری شوند، می توانند 12 تا 18 ماه بدون دغدغه مورد استفاده قرار بگیرند.
  • پس از قرار دادن ادویه جات در ظروف تیره حتما از برچسب بر روی آنها بهره ببرید تا در هنگام انتخاب دچار مشکل نشوید و مجبور نشوید در همه شیشه ها را باز کنید. با هر بار باز کردن در ادویه رطوبت وارد آن می گردد و با وارد شدن رطوبت به داخل ادویه، عطر و طعم آن کاسته می گردد.
  • هنگام استفاده از ادویه جات خشک داخل آنها قاشق مخصوص بگذارید تا رطوبت غذا وارد ادویه نگردد. هر چه ادویه جات خشک تر باشند بهتر عطر و طعم خود را حفظ می نمایند.
  • برای بیشتر شدن عمر و دوام ادویه جات، آنها را به مقداری که احتیاج دارید تهیه کنید. در صورتی که مقدار زیادی از یک ادویه دارید، همه آن را در یک قوطی عظیم بریزید و مقداری از آن را در یک قوطی کوچک ریخته و بهره ببرید. زمانی که تمام شد، می توانید مجددا آن را پر کنید.
  • سبزیجاتی مانند شنبلیله، شوید، نعنا و غیره بهتر است به صورت تازه تهیه گردد. سپس در خانه تمیز شسته و از خاک و گل و میکروب پاک گردد. آنها را در جایی دور از گرد و غبار پهن نموده و خشک کنید. برای بهتر خشک شدن سبزیجات بهتر است هر روز آن را زیرو رو کنید تا به جاهایی که در معرض هوا نبودند، هوا برسد و بهتر خشک گردد.
  • بهتر است ادویه را به گونه ای تهیه کنید تا ظرف مدت یکسال به اتمام برسد. ادویه هایی که بیشتر از این مدت باقی بمانند و مصرف نشوند دیگر خواص اولیه شان را نخواهند داشت و فقط طعم دهنده غذا هستند.
  • ادویه های آسیاب شده تا 6 ماه و دانه های کامل تا یک سال قابلیت نگهداری دارند.
  • به علت اینکه بیشتر ادویه جات منشا خاکی دارند بهتر است از ادویه جات بسته بندی شده و بهداشتی بهره ببرید زیرا در غیر این صورت به انواع میکروب های خاکی آغشته هستند.

نکات مهم

  1. سبزیجات و ادویه جات مانند دارچین و زردچوبه اگر که خوب خشک شوند، طول عمری حدود دو تا سه سال دارند.
  2. ادویه جاتی که دیگر عطر و طعمی ندارند، خاصیتی نیز ندارند و باید دور ریخته شوند.
  3. ادویه جاتی مانند فلفل سیاه یا دارچین اگر به صورت آسیاب نشده خشک شوند طول عمر آنها دو برابر می گردد.
  4. برای تشخیص ادویه سالم و قابل استفاده مقداری از ادویه را کف دست خود بریزید و با انگشتتان آن را بسابید سپس بو کنید. اگر عطر آن را متوجه شدید هنوز می توانید از آن بهره ببرید اما اگر بویی از آن خارج نشد دیگر آن ادویه قابل استفاده نیست.
  5. شخیص تقلب یا آلودگی در محصولاتی مانند ادویه ها که به صورت پودر درآمده اند، کار افراد عادی و خارج از محیط آزمایشگاه ها نیست.
  6. می توانید برای راحت استفاده کردن از ادویه جات از ادویه آویز بهره ببرید تا هنگام پخت و پز نزدیکتان باشد و هنگام تمام شدن مجدد آن را پر کنید.
  7. از مغازه ای که می خواهید ادویه تهیه کنید بیشتر دقت کنید که ادویه ها در خارج از محیط مغازه و در معرض گرما، نور آفتاب، آلودگی هوا یا سایر آلودگی های محیطی نباشند. زیرا ادویه ها پیش از مصرف شسته نمی شوند و مستقیما مورد استفاده قرار می گیرند.
  8. ادویه جات اغلب در غذا جوشیده می شوند و میکروب آنها کشته می گردد اما اگر می خواهید از ادویه ای را به صورت خام بهره ببرید حتما از بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  9. با دم دست گذاشتن ادویه های مورد علاقه تان، دسترسی آسان به آن ها را فراهم کنید. می توانید برای این کار از یک جا ادویه ای دیواری یا تاقچه باریک بهره ببرید تا ادویه جات جلوی چشمتان باشد و موقع احتیاج به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.

بیشتر بدانید: راه های تشخیص ادویه مرغوب

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 60574

به "بهترین روش نگهداری ادویه جات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین روش نگهداری ادویه جات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید