اظهارات جدید کدخدایی درباره انتخابات 88 و نقش شورای نگهبان

به گزارش مهسان بلاگ، سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ناجا پشتوانه سلامت و امنیت انتخابات است، گفت: سال 88 دشمن و عده ای فریب خورده کوشش کردند انتخابات را ناسالم جلوه دهند، اما شورای نگهبان پاسدار رأی ملت بود.

اظهارات جدید کدخدایی درباره انتخابات 88 و نقش شورای نگهبان

به گزارش خبرنگاران به نقل از شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان در نشست رؤسا و مدیران پلیس اطلاعات و امنیت کشور که در ستاد ناجا برگزار گردید با قدردانی از کوشش های بی وقفه پلیس به ویژه پلیس اطلاعات و امنیت گفت: همه اجزاء و ارکان نیروی انتظامی تعامل بسیار سازنده و خوبی با شورای نگهبان دارند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در سخنان خود به نقش پلیس در انتخابات اشاره نمود و با بیان اینکه ناجا در تأمین سلامت و مشارکت بالا در انتخابات، نقش بسزایی دارد، اضافه نمود: همه نظام های سیاسی جهان مدعی مراقبت از سلامت انتخابات خود هستند و با متخلفان انتخاباتی برخورد می نمایند. در کشور ما انتخابات، حزبی نیست اگرچه احزاب و گروه ها در انتخابات مؤثر هستند.

وی با بیان اینکه وجود شورای نگهبان برای پاسداری از رأی مردم است، گفت: سال 88 دشمن و عده ای فریب خورده کوشش کردند انتخابات را ناسالم جلوه دهند، اما شورای نگهبان پاسدار رأی ملت بود؛ از این رو اگرچه ما نظام انتخاباتی حزبی نداریم، اما احزاب و افراد باید معیارهای قانونی را بشناسند چراکه در هر انتخاباتی به صورت طبیعی یک عده پیروز و عده ای ناکام هستند، مهم این است که همه در سلامت انتخابات کوشا باشند.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: این شورا هم در آنالیز صلاحیت ها و هم در فرایند نظارت بر اجرای انتخابات و پس از آن تمام کوشش خود را نموده و می نماید تا سلامت انتخابات حفظ گردد. در این مراحل نیز نقش و همکاری پلیس با شورای نگهبان بسیار مهم است. به طور مثال و طبق قانون در فرایند آنالیز صلاحیت ها، هم در هیأت های اجرایی و هم در هیأت های نظارت، گزارش های ارسالی نیروی انتظامی که یکی از مراجع چهارگانه است، نقش معین نماینده ای دارد که خدای نانموده فرد ناصالح و متخلفی وارد کارزار انتخابات نگردد که این امر همچون گذشته دقت مضاعف شما را می طلبد.

وی تأکید کرد: دبیر، اعضاء و کارشناسان شورای نگهبان اعتماد ویژه ای به گزارش های ارسالی نیروی انتظامی دارند و این گزارش ها را در کنار گزارش های سایر مراجع دیگر در فرایند آنالیز صلاحیت ها مدنظر قرار می دهند؛ از این رو باید دقت گردد که همگی این گزارش ها مستند باشد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان اضافه نمود: الان فرایند آنالیز صلاحیت ها در هیأت های اجرایی شروع شده و آگاه هستم نیروی انتظامی از چند ماه قبل آمادگی لازم را برای ارئه گزارش ها داشته است که پس از اتمام رسیدگی به صلاحیت ها در هیأت های اجرایی، هیأت های نظارت شورای نگهبان رسیدگی به شکایات و نظارت بر آنالیز صلاحیت ها را بر اساس گزارش های مراجع قانونی انجام خواهد داد.

وی گفت: هیأت های اجرایی باید وفق قانون عمل نمایند، اما متأسفانه در بعضی مقاطع هیأت های اجرایی به وظایف خود به درستی عمل نکردند و بسیاری از افراد فاقد شرایط را تأیید صلاحیت کردند که البته با هوشیاری هیأت های نظارت، این افراد تأیید صلاحیت نشدند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: امیدواریم که در این دوره نیز فرایند آنالیز صلاحیت ها در هیأت های اجرایی با دقت انجام گردد و ناجا با ارسال گزارش های مستند به هیأت های اجرایی و نظارت موجبات برگزاری انتخابات سالم و پرشکوه را فراهم کند؛ چراکه همه وظیفه داریم از آرای مردم که حق الناس است حفاظت کنیم.

کدخدایی در ادامه گفت: معمولاً در ادوار گذشته بطور سنتی در بعضی حوزه های انتخابیه شاهد تنش هایی بوده ایم که در این میان حضور مقتدرانه پلیس و برخورد با متخلفین و آمادگی برای جلوگیری از تنش ها و ارسال گزارش آن به شورای نگهبان حائز اهمیت است. از طرف دیگر در بحث تبلیغات نیز ناجا با همکاری فرمانداری ها باید با تبلیغات غیرمجاز برخورد کند و اقدامات لازم را انجام دهد. از این رو چه در فرآیند آنالیز صلاحیت ها و چه در مراحل برگزاری انتخابات نقش پلیس بسیار مهم و اثرگذار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث میزان مشارکت در انتخابات اشاره نمود و گفت: امروزه در بعضی کشورهای اروپایی به میزان مشارکت مردم در انتخابات چندان توجهی نمی گردد به طور مثال در فرانسه مکرون با حدود 50 درصد به ریاست جمهوری رسید یا در انگلیس با اکثریت ساده ساده دولت تشکیل می گردد، اما در ایران میزان مشارکت از ابتدای انقلاب مهم بوده و هست.

سخنگوی شورای نگهبان از جمله عوامل مهم دخیل در مشارکت بالای مردم در انتخابات را شرایط سیاسی و مالی کشور مطرح کرد و متذکر شد: در نگاه رهبر معظم انقلاب و مردم مشارکت بالا اهمیت خاصی دارد، اما باید دید نقش نهادها در این پدیده مهم چیست.

وی در سرانجام گفت: دولت و قوه مقننه با کوشش برای بهبود مسائل معیشتی و مالی مردم و شورای نگهبان با عمل به مرّ قانون برای برگزاری سالم انتخابات و پلیس با تأمین نظم و امنیت جامعه، نقش بسزایی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات دارند.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 29737

به "اظهارات جدید کدخدایی درباره انتخابات 88 و نقش شورای نگهبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارات جدید کدخدایی درباره انتخابات 88 و نقش شورای نگهبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید